Såg någon klok person på Twitter skriva att vi inte bör försöka värva oss ur det här. Jag håller med. Vårt problem är inte att det saknas en spelare här eller där. Det handlar snarare om ett systemfel i Cluben. Laget är fullständigt felbyggt sett till hur man säger sig vilja spela. Så här ser kontraktsläget ut spelare för spelare inför nästa säsong. BIfogar även mina funderingar kring varje enskild spelare.
[size=150]KLAR
FÖRLÄNG
SKICKA
LÅNA UT[/size]
Målvakter
[size=150]#30 Jakob Johansson - 18/19[/size]
Har gjort en bra säsong! Känns som en gedigen backup. Inga konstigheter här
[size=150]#50 Jonas Gustavsson - 19/20[/size]
Inledde kass men har spelat upp sig. Blir sakta men säkert bättre och bättre. Målvaktssidan har visat sig vara den starkaste lagdelen den här säsongen. Kontraktsläget ser bra ut och hoppas den förblir intakt.
Backar
[size=150]#3 Almen Bibic - 17/18[/size]
Nej, jag är inte imponerad. Inledde med riktigt hårt spel men detta har kommit av sig fullständigt. Riktigt dålig när det gäller de tekniska bitarna (obviously) vilket kanske hade kunnat funka OM han var placeringssäker och i övrigt en defensiv klippa. Tyvärr är han varken det ena eller andra. Felplacerad och vilsen. Ser ingen framtid för honom i Cluben.
[size=150]#4 Niclas Lundgren - 17/18[/size]
Vår bästa defensiva back. Kan städa bakåt men är chockerande begränsad i själva spelet. Om pengen är den rätta kan jag absolut tänka mig en förlängning här, förstås beroende på vilka andra man kan tänkas ta in.
[size=150]#19 Anton Björkman - 18/19[/size]
Det är för tidigt för Björkman i SHL. Han behöver minst en hel säsong i HA. Låna ut, bevaka och förläng vid goda tendenser. Ska inte spela en sekund i A-laget nästa säsong iaf. Räknar bort pga självklar utlåning.
[size=150]#37 Adam Ginning - 18/19[/size]
Killen MÅSTE lära sig åka skridskor. Har dock gällande kontrakt. Frågan är bara om man ska skicka honom för utlåning till HA eller chansa med att lira honom som 7e back? Lutar ändå åt HA.
[size=150]#41 Chad Billins - 18/19[/size]
Sämre än jag hade hoppats på denna säsong men har ett år kvar på kontraktet. Måste matchas med en defensivt stark back för att säkra upp och så han får sjunga ut i offensiven. Det är främst där Billins SKA glänsa.
[size=150]#47 Anton Karlsson - 18/19[/size]
Har en förvånansvärt klen säsong i ryggen. AK47 kan bättre än så här! Har gällande kontrakt så han får samla ihop sina prylar och göra bättre ifrån sig nästa säsong.
[size=150]#51 Kristian Näkyvä - 17/18[/size]
Inledde riktigt bra men har tappat massor. Stundals lika livsfarlig nu som långa stunder under förra säsongen. Tror att Näkyvä kommer få anbud från annat håll och jag tycker inte vi ska matcha något högt bud här. Lika bra att släppa.
[size=150]#53 Eddie Larsson - 19/20[/size]
Var en riktig general förra säsongen men har aspirerat på att vara sämsta back denna säsong. Eddie MÅSTE vara bättre än så här för oss. Givetvis kvar dock. Rätt ålder och Eddie SKA kunna studsa tillbaka nästa säsong.
[size=150]#77 Patrick Mullen - 18/19[/size]
Inledde skandalöst dåligt men har lyft sig till en nästan OK nivå. Har kontrakt nästa säsong men skulle inte förvåna mig om man iaf tar diskussionen om man ska bryta med honom eller ej. Lutar nog åt att man spelar av kontraktet dock.
Anfallare
[size=150]#8 Derek Roy - 18/19[/size]
Mindre dominant än jag hade hoppats på men ändå en solid center. Riktigt fin +/- på honom. Han har kontrakt och jag ser ingen anledning att släppa honom till något annat lag.
[size=150]#9 Tony Mårtensson - 17/18[/size]
Var nära att skriva något oförskämt men i respekt för en gammal LHC-legendar avstår jag. Nöjer mig med att konstatera att Mårtensson inte ska ha förlängt kontrakt.
[size=150]#11 Henrik Törnqvist - 17/18 + 1[/size]
Har denna säsong +1. Tycker vi ska förlänga. En rejäl spelare i helt rätt ålder för att fortsätta utvecklas och är redan nu en solid SHL-spelare. Har potential till att utvecklas till en riktig kärnspelare att bygga kring länge.
[size=150]#12 Sebastian Karlsson - 19/20[/size]
Sebbe har varit ett dåligt skämt den här säsongen. Självklart sitter han på lagets längsta kontrakt. En trotjänare men denna säsong indikerar på en snabbt dalande karriär. Bäst hade varit om man hade kunnat göra honom till materialare istället för spelare men realistiskt sett lär han bli kvar. Får lira 4:e-center.
[size=150]#13 Andrew Gordon - 17/18[/size]
Känns som att han tröttnat lite. Gordon har antytt att han inte vill gå ner i lön ("har inte många år kvar och jag har en familj att tänka på"). För klena ledaregenskaper för en så pass gammal spelare. Kostar mer än han smakar. Släpp och tänk nytt.
[size=150]#17 Fredrik Karlström - 18/19[/size]
Hade noll förståelse för värvningen när den offentliggjordes och har noll förståelse för vad man vill med Karlström framöver. Idag, mot SKANK, hade han NOLL sekunder istid. Fredrik har varit direkt dålig, inte visat några som helst tendenser alls. Jag tror man kommer överens om att bryta här, trots giltigt kontrakt. Räknar bort honom.
[size=150]#18 Jakob Lilja - 17/18[/size]
En rejäl spelare i fortsatt utvecklingsbar ålder som har en viss näsa för målet och är bra i BP. Förläng!
[size=150]#20 Nick Sörensen - 18/19[/size]
Lagets bästa spelare. Vill tillbaka till NHL och hade en fot inne efter en grym inledning efter sin skada. Rätt anonym efter andra skadevändan dock och jag tror att han håller på att spela bort sin NHL-chans. Hoppas vi får behålla Nick nästa säsong och räknar in honom pga gällande kontrakt.
[size=150]#21 Emil Sylvegård - 17/18[/size]
Jag gillar Sylven. En tuffing som inte är helt handlingsförlamad i offensiven. Kan ta en fysisk roll även i en högre formation. Tycker man ska göra vad man kan för att behålla honom (inom rimlighetens gränser). Förläng!
[size=150]#23 Niklas Persson - 17/18[/size]
För gammal och jag tycker inte han ser lika intresserad ut längre. Kapten till trots, tycker att Pajens ledaregenskaper ruttnat snabbare än hans duglighet som spelare. Pensionera.
[size=150]#24 Olle Lycksell - 19/20[/size]
Har två år till på sitt kontrakt och det känns bra! Kom som en blixt från klar himmel och är en av få ljusglimtar denna säsong.
[size=150]#40 KA.Olimb - 17/18[/size]
Tack för stundtals fina insatser i Clubentröjan men jag ser ingen framtid för Olimbs i Cluben
[size=150]#46 Mathis Olimb - 17/18[/size]
Samma sak här. Mathis är ingen modern spelare. Har extremt svårt att se att man vill förlänga. Tack och hej!
[size=150]#71 Daniel Trkulja - 18/19[/size]
Spelmässigt en positiv överaskning. Dock för klen poängskörd för att ha spelat så mycket i de övre formationerna. Inget snack om att han ska få spela av sitt kontrakt dock
[size=150]#84 Jimmy Andersson - 18/19[/size]
Har ett år kvar på kontraktet. Har ändå varit helt OK och han lär få bli kvar nästa säsong
Sammanfattar man detta ser läget alltså ut så här:
M1. Jonas Gustavsson
M2. Jakob Johansson
M3. ...
B1. Chad Billins
B2. Eddie Larsson
B3. Anton Karlsson
B4. Patrick Mullen
B5. (Niclas Lundgren)
B6. ...
B7. ...
B8. (Anton Björkman till HA)
B.9 (Adam Ginning till HA)
C1. Derek Roy
C2. ...
C3. ...
C4. Sebbe Karlsson
A01. Nick Sörensen
A02. Jimmy Andersson
A03. Daniel Olsson-Trkulja
A04. Olle Lycksell
A05. (Henrik Törnqvist)
A06. (Emil Sylvegård)
A07. (Jakob Lilja)
A08. ...
A09. ...
A10. ...
A11. ...
Alltså:
Målvaktssidan - Ser bra ut! Inga anmärkningar här
Backsidan- Förläng med Lundgren, ta in Bäckman och Dahlbeck
Centersidan - C2 och C3 ska in. Sjögren får gärna vara en av dem
Anfallsidan - Vi har bredden, vi behöver smart spets som kan leverera med tiden. Som jag ser det ska fyra in.