LilleMan wrote
Det var någon som nämnde Oskar Osala som potentiellt nyförvärv, nu är det klart att han lämnar KHL iallafall
En fortsättning i KHL är så gott som utesluten säger han själv.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/10/vbl-osala-tackar-nej-till-vm-spel-ar-psykiskt-slut
Det blir inget tredje VM för Oskar Osala. Den kontraktslöse trettioåringen har avböjt medverkan i Lejonen och ska bestämma sig var han vill fortsätta karriären. En fortsättning i Ryssland är så gott som utesluten, säger han till Vasabladet.
Efter en lång KHL-säsong har Oskar Osala landat i ett enkelt beslut. Sportprodukten säger nej tack till hockey-VM i Danmark, som för Finlands del inleds den 5 maj mot Sydkorea.
För ett år sedan fanns han med i Lejonens VM-trupp och spelade samtliga matcher. I februari var han med i det finländska OS-laget som åkte ut i kvartsfinalen mot Kanada.
– Jag har inga skador eller något sådant, men psykiskt är jag ganska slut, säger han till Vasabladet.
Just nu är han på semester i södra Frankrike. För ett par veckor sedan tog säsongen slut för hans Metallurg Magnitogorsk mot Ak Bars Kazan.
– Vi har spelat fyra långa säsonger och var nog lite mätta och trötta.
Inga konkreta erbjudanden
Efter totalt sju säsonger och två KHL-titlar i den ryska hockeyligan säger Osala att det knappast blir en återkomst till Ryssland nästa höst.
Kontraktet med Metallurg går ut efter den här säsongen och i dagsläget har trettioåringen inga konkreta erbjudanden att bolla med.
– Just nu vet jag ärligt talat inte alls vad jag vill. Jag ska ta en lång semester och tänka efter.
595 tekningar i serien i år där han har 409 vunna (68.7%), 179 i slutspel och 110 vunna (64.3%).
I fjol: 687 tekningar i serien och 445 vunna (64.8%), 298 i slutspel och 209 vunna (70.1%).
Sjuka siffror, riktigt bra tekare. Nästan 0.5 poäng / match totalt i KHL vilket är riktigt bra, och så är han fysik av sig vilket inte är någon nackdel precis då vi blivit av med Sylvegård. Drömvärvning!