Det var på onsdagskvällen som vi kunde avslöja att Dan Tangnes har sagt upp sig från LHC. En stund senare blev nyheten officiell.
– Jag har haft en känsla att det varit något på gång. Visst var det en bomb och jag blev förvånad, men ändå inte så förvånad på något sätt, säger reportern Per Bergsten i en sändning på Correns Facebooksida sent på onsdagskvällen.
Chefredaktören Christer Kustvik om nyheten:
– Det är inte många tränare som stannar längre än tre år. Dan Tangnes är en modern ledare och en modern man. Jag tror inte dåtidens tränare längtade så mycket efter fru och barn, men jag tror det sliter oerhört att pendla ner till Skåne som Dan har gjort, säger Christer Kustvik.
Men vem vill då Christer Kustvik, Per Bergsten och reportern Rebecca Candevi ska ta över som huvudtränare i klubben?
Ett av de hetaste namen är Tomas Montén, i dag förbundskapten för Sverige J20-landslag och som tidigare varit både assisterande tränare i LHC och huvudtränare för klubbens J20-lag.
– Absolut ett tänkbart namn om han kan bryta med förbundet, säger Christer Kustvik.
Rebecca Candevi:
– Min första tanke var också Montén. Ett riktigt bra namn.
Per Bergsten:
– Han känner klubben, bor i stan och är ett modernt tränarnamn. Det viktigaste är att man bygger ett lag som passar för sättet man vill spela, man måste hitta någon som passar in tillsammans med assisterande tränarna Johan Åkerman och Klas Östman.
Ett annat namn som dyker upp i sändningen är Hans Wallson, tidigare guldtränare i Skellefteå som vid nyår fick sparken från sitt jobb i schweiziska ZSC Lions,
Växjös Sam Hallam, Madeleine Östling i LHC dam, förre LHC-tränaren Magnus Hävelid, Mattias Karlin, nu tillbaka i båset i Västerviks IK och tv-profilerna Johan Tornberg och Niklas Wikegård var också uppe i diskussionen.
– Jag tror de satsar hårt på sina tv-karriärer just nu, säger Christer Kustvik om de sistnämnda.
Att Johan Åkerma skulle kliva upp från assisterande roll diskuterades också.
– Jag vet att han för några år sedan var sugen på att ta över som huvudtränare. Men jag tror han nog insett att det är ett mer komplext jobb än han kanske trodde och behöver nog ex antal år till innan är redo, säger Per Bergsten.
EDIT: bara en massa namedropping med andra ord. Roligt att Sam Hallam kommer på tal, som om det skulle hända.