Jag väljer att se positivt på detta. Det är inte så att jag på något sätt tror att värvningen i sig kommer vända oss till ett topplag, men tänk såhär:
Vi går in i nästa säsong med 14 kontrakterade forwards. Dels för att täcka upp för skador, dels för att skapa förutsättningar för god konkurrens.
De vi har på kontrakt, och som jag tror blir kvar:
Derek Roy, Nick Sörensen, Jimmy Andersson, Sebastian Karlsson, Olle Lycksell, Daniel Olsson Trkulja, Fredrik Karlström.
Det är 7 av dessa 14. Av de med utgående som jag personligen tror blir kvar ser vi Törna. Övriga tror jag lämnar.
Med nye Karlsson blir det 9 (om Törna stannar). Jag ser det då som följande:
Trucken-Roy-Sörensen
X - x - X
Karlström-Karlsson-Lycksell
Andersson-Sebbe-Törna
X X
Nu är uppställningen ovan helt utefter vilka jag tror håller för top- respektive Bottom 6, och inte faktiska kedjor. De i botten kan då också gå in som extraforwards/läktaren/utlåning beroende på form etc. Med detta behöver vi ändå värva 5 forwards (eller allra minst 4) varav åtminstone 3 ska vara toppspelare. Förlänger man med Lilja kan jag tycka att han/Trucken får ses som topp 6 och den andra gå till tredje.
Med dessa saker sagda ser jag faktiskt inte något problem med värvningen av Karlsson. Jag utgår ifrån att man får honom billigt till följd av fjolårssäsongen och med tanke på att Tony säkert varit en dyr tredjecenter lär vi då få rejält med krut att lägga på de viktigaste posterna i form av att ersätta Lundgren, Näkyvä på backen och Olimb x2, Gordon på forwardssidan.