Jag är inte alls lika negativ som många andra till Tangnes. Jag är inte heller speciellt säker på att andra kedjor skulle vara en magisk medicin, eller att publiken skulle dyka upp om LHC vann. Det skulle givetvis inte skada, men jag tror att både matchningen och publikfrågan är väldigt komplexa och hade det funnits enkla svar skulle det garanterat testats.
Jag delar däremot mångas frustration när det ser ut som det gjort i början av säsongen. Det känns inte som om vi spelar på det sätt LHC kommunicerar att man vill spela. Det ser ganska tungt, osynkat och långsamt ut, och till på köpet tycker jag att laget hittills uppträtt oroväckande profillöst. Det jag saknar är mönsterbrytare, spelare som sticker ut och skapar känslor och engagemang. När det "bara" blir 60 minuter gnuggande där LHC har 50/50 chans att vinna blir det svårt att locka tillbaka publik till arenan.
Jag tyckte det kändes väldigt lovande med Emvalls tänk och lagbygge i början, då han satsade på egna juniorer (har för mig att Blomberg, Törnqvist, Hansson och Källgren fick 1-årskontrakt Emvalls första säsong) och ville bygga spelet på hög fart och forechecking samt en del fysik. Den spelidén upplever jag efterlevdes under den första säsongen då spelet var underhållande och dessutom ganska vägvinnande. Sedan dess tycker jag tyvärr att vi tagit steg mot ett "gråare" lag med typiska hockeyarbetare som man inte hinner få någon speciell känsla för innan de drar vidare. Den här säsongen gillar jag dock värvningarna av Mårtensson, Billins och Sörensen av just den anledningen, spelare som publiken har en relation till och som verkar ha en relation till LHC och Linköping.
Men nånstans tycker jag ändå man ska göra ett litet omtag igen. Prata inte så mycket om guld, utan återgå till "vi ska utveckla människor" med fokus på framförallt egna juniorer och spelare som har en anknytning hit. Det är inte alls säkert det går bättre, men då tror jag i alla fall att frustrationen hos många fans blir lite mindre.