Det bästa med en riktigt dålig start på slutspelet: ont-i-hjärtat-nervositeten släpper och man går in mer i ett allt-att-vinna-mode där man redan är mentalt inställd på det värsta. Hade varit betydligt mer nervöst inför kvällens match om det hade varit LHC som ledde med 2-1 i matcher. Märkligt det där.. :?
Jaja, ikväll vill jag se ett helt annat självförtroende mot vad Cluben hittills visat. Presspelet har inte suttit riktigt i någon match, varken offensivt eller defensivt. Brynäs hittar ytorna och lösningarna enklare än vad vi gjort eftersom vi hela tiden är lite i osynk. Inbillar mig att det är en självförtroendegrej, att spelarna funderar för mycket istället för att gå på känslan i ryggmärgen som man rimligtvis borde ha nu efter 52 omgångar+CHL+några försäsongsmatchers nötande. Det räcker inte att varje spelare var och en för sig är söndertaggad och åker skridskor som han aldrig gjort förr, det måste hela tiden ske i synk med vad kedjekamraterna gör, annars blir det lätt för Brynäs att ta sig ur pressen. I egen zon spelar det inte heller någon roll hur mycket vi sliter, kämpar och offrar oss längs sargerna om Brynäs fortsatt tillåts hitta sina instick i mitten. Synka, synka, synka!
Pressen är fortsatt på oss men förhoppningsvis har det smygit sig in en liten, liten nervositet i Brynäs. "Shit, förlorar vi idag är det plötsligt fördel LHC". Därtill vet jag inte om det är en fördel för Brynäs att det verkar bli fullsatt. Tror pressen blir för stor, de är ju vana vid att spela för ett par hundra på läktarna 😛
Och en sak till: Rautio har överlägset bäst statistik av samtliga målvakter i slutspelet än så länge... Skjut högt sa jag!