För mig krävs det en överkörning imorn för att jag ska få tillbaka hoppet. Åtminstone 40 minuter av den hockey vi levererade efter december. Just nu är det så långt ifrån det du kallar för "i grunden ett bättre lag" att jag inte vet var jag ska börja mäta.
Jag trodde verkligen inte att Little skulle vara den framstående spelaren efter två matcher med bl.a. plocka en puck i ansiktet, svälja smärtan och näta strax efter. Att han skulle näta var väl förväntat. Men det sätt han spelar. Egentligen inget konstigt. Det är ju så slutspel skall spelas. Men att övriga spelare på isen ska underprestera så pass är fan sjukt. Gemensam nämnare - alla har samma ledare, både på isen och på bänken. Det är upp till dem att ställa krav nu. Och nej, jag ser inte att man ställer krav. Inte på rätt sätt, när det drälls med puckar, passningar landar 2 m bakom, KA Olimb står o smeker pucken i 15 min innan han avlossar årets sämsta skott, Roe bidrar med århundradets sämsta backcheck (efter en nästan lika dålig insats i anfallszon). Näkyvä är gamla goa oktober-Näkyvä och Salmela är mest bara arg.
När inte ledande spelare kan leda, då är det fan inte lätt för övriga forwards, backar och framförallt målvakter att sträcka på ryggen och spela med ett stort självförtroende. Klandrar inte Högga ett smack för det här. Däremot kan det nog vara läge att ta in ett inte skadat självförtroende i form av JJ för att åtminstone gå in med +/- 0 i det mentala i målvaktsspelet. Släng även in Ginning för att nollställa en sjättedel av backparen.
Vad som ska göras med topp-2 linorna orkar jag inte fundera över.
Åker vi ut i en sjunde avgörande, med idel väl genomförda matcher framöver, så finns väl känslan om någon form av stolthet och hopp kvar. Bjuder vi på vårt max och ändå torskar, ja då kan vi inte göra mer. Men blir det en sorti i kvarten i år igen pga att vi inte är bäst när det gäller, ja då tycker jag att frågan om Tangnes som HC 17/18 är jävligt relevant. Det är ju bara till att titta på vilka killar vi har i laguppställningen. Inga dussinspelare som skall ha framstående roller men som inte levererar för fem öre. Möjligt att hans ledarskap är perfekt under grundserien men att det inte räcker till när det kommer till att ställa krav på rätt sätt i slutspelet. Det är lätt att hela tiden säga att "det är först till fyra" och som vissa gör på forumet, börja rabbla om gammal slutspelsstatistik som på något magiskt vis går att överföra till årets trupp, årets personligheter och årets pannben. Men det är jävligt frustrerande att Melin tar ett lag med Almtorp som andracenter till semi men vi, med vår uppställning, inte lyckas bättre än såhär sett till prestationen på isen (inte till resultatet).
Med det sagt. SATAN så taggad jag är på en fet jävla prestation imorn. Klasshockey och överkörning. Totalhockey om man så vill. Det måste finnas så jävla mycket sparkapital i spelarna nu att Bulan kommer vilja byta ut Rautio och sätta in ismaskinen i nätet vid samtliga icing! Jag är inte nöjd med en tafflig vinst i sudden. Aldrig! Nivån SKA bara upp till toppen, det finns inget annat. Vi kan inte vara nöjda med annat för då är vi belåtna förlorare. Ska vi lyckas så måste vi fan börja dominera nu. Som sagt, det sparkapitalet finns. Dominera mentalt, dominera med passningarna, dominera med jobbet hem. Dominera övre delen av den gode Rautios mål!
4-2 och bud på ett par till. Där nånstans ligger mina krav! Vi kommer inte få Brynäs på svaj bara för att vi skjuter ribba in i sudden. Aldrig. Vad ska de börja fundera över då? Istället för att de väntar på att vi ska ge dem pucken i 10/10 fall kommer de vänta på det i 9/10 fall. Nivån måste upp till max!!!