På tal om att OS börjar närma sig tycker jag att det är absolut hög tid att börja fundera på vad vi behöver stärka upp laget med. Jag vägrar tro att vårt lag utan några kompletteringar kommer generera längre än kvartsfinal.
Mathis, K.A (givna till OS)
Roy, Billins (+50% att de åker)
Näkvyä - Inte hört något om OS för honom. Skulle dock inte förvåna mig om han spelar OS. Tycker han spelar bra över hela plan. Sen har förvisso finnarna många i KHL.
Gordon(osannolikt, Men kanske i en 4e i Canada?)
Dessa 6 spelare kan försvinna till OS vilket skulle resultera i detta
Lilja-Tony-Sörensen
Lycksell-Pajen-Gordon
Sylvegård-Karlström-Andersson
Junior-Sebbe-Junior
(Ev. minus Gordon och då en till junior)
Eddie-Karlsson
Lundgren-Näkvyä
Adam-Mullen
Björkman
(Ev. minus näkvyä)
Jag anser inte heller att Adam är tillräckligt bra för att spela bland top 6 backar, inte heller Björkman. Dessa två pojkar är inte tillräckligt bra för att vi ska kunna ta oss top 6 i tabellen.
Med dessa formationer skulle jag nog säga att vi har den i särklass sämsta laguppställningen i SHL under OS. Det kommer göra att vi tappar väldigt många viktiga poäng och att vi hamnar utanför top 6.
F.Ö anser jag att vi skulle behöva en forward och en back även om det inte skulle vara OS i år. Tycker att man märker i en match som idag mot Frölunda när vi har 3 forwards på skadelistan att det är för tunt. I ett långt slutspel är det ingen ovanlighet att 3 forwards blir skadade. Då har vi inte ett tillräckligt bra lag för att kunna utmana.
Detsamma gäller backarna. Jag anser inte att vi har en backuppsättning som är tillräckligt bra om 1 av våra backar är frånvarande. Det är ingen ovanlighet med 2 st under ett slutspel och det skulle leda till att vi ställer upp med både Björkman och Ginning bland top 6 backar. Det skulle aldrig hålla i ett slutspel.
TLDR; Vi behöver värva en back och en forward. En back som kan spela 15 min/match utan att vara en fara i egen zon. En forward som kan komplettera Roy och Gordon på kanten. En som gör 0.5 p/game.
Sen kommer alltid diskussionen om pengar in. Jag vet att vi inte har pengar till det här. Då riskerar vi troligtvis alldeles för mycket. Men då anser inte jag heller att vi har möjlighet att komma längre än MAX kvartsfinal i år(igen...).