PuckOut >>>
Förstår vad du menar. Även Växjö tar ju i princip alltid in ett par klasspelare innan fönstret stänger för att spetsa truppen. Skillnaden stavas självklart ekonomi. Växjö, Frölunda mfl har mer pengar och har råd att chansa. Om de går back några år gör det inte så mycket eftersom de har ett så stort eget kapital att ta av. LHC har 4,7 miljoner i eget kapital. Kravet från SHL ligger på 4. Om man då dessutom vet om att man är på väg mot ett minusresultat pågående säsong vidhåller jag att det är ansvarslöst att strössla med pengar på nya spelare. De kan betala av sig själv och det kan bli SM-guld tack vare de, men det är en chansning som isf MÅSTE gå hem, vilket är långt från säkert, eller kan någon härinne garantera att vi gått till final om vi plockar in t ex Salminen och Erixon?
Gripen >>>
We'll never know. Nej, jag tror inte heller att han värvades för att nöta bänk. Men om man ska tro Helber och logiken (halvdan produktion i AHL, inga landslagsmeriter, inget NHL-spel, helt oerfaren på stor rink) så hade iaf han betalt som en breddspelare (ca 40K-50K i månaden enligt Helber som borde ha bra koll). Därför tror jag inte att man räknade med att han skulle vara en ledande spelare. Man hoppades nog, och om det hade gått hem hade han varit en bang for the buck-lirare utan dess like. Man chansade hellre på en Zengerle som antingen skulle bli flipp eller flopp än att, för samma pengar, ta in en Molinder-typ som stank mellanmjölk från mils avstånd. Det kan jag köpa.
Roy och Mathis är utan tvekan viktigast bland forwards men tycker som sagt att det har blivit bättre sen Sörensen kom tillbaka. Dessutom fick vi se prov på att det finns taggade, skillade killar underifrån som kan komma upp och göra bra matcher även i kreativa roller.
KA-Mathis-Trucken är given
Lilja-Tony-Nick har sett lovande ut och bör ges fler chanser
Där har vi två bra kedjor, sedan kan man laborera med den sista för att hitta rätt pusselbit bredvid Gordon och Roy. Om det sen handlar om Karlström, Lycksell, Jimmy, Sebbe, Pajen eller nån annan får vi se, men jag tycker man ska ge de chanser där iaf. Fönstret stänger inte förrän sista januari(?) och skulle man inte hittat en bra tredjelänk där då så kan man kanske plocka in någon men tycker det är förhastat att göra det nu, med rådande ekonomi... Om det inte är Dahlén 😉
Vad gäller Mathis i slutspel var jag av samma uppfattning som du, men sedan var han typ vår bästa forward i våras mot Brynäs. Ingen jättebedrift med tanke på hur usla alla andra var, men jag har övergett det där med att man är eller inte är en slutspelslirare. Little, Rhakshani, Hardt, Lasch mfl är exempel på spelare som fått stämpeln som det ena eller det andra men som defacto både varit kungar och klappkassa i slutspel. Tror det handlar mer om form, kemi, känsla i laget och fingertoppskänsla hos tränarna. Är betydligt mer orolig över att ha Tangnes som coach i slutspelet än över att ha Olimb som ledande spelare.