Malkin wroteSen tycker jag att lite av oförmågan framåt går att härleda till att backarna inte vågar trycka upp på samma sätt som de gjort under grundserien, förmodligen av rädsla för Brynäs snabba spelvändningar.
Helt enig! Kolla bara på Malmö där Nils Andersson, Benoit, Olsson mfl vågar fylla på i våg efter våg. Det skapade fullständigt kaos i Växjö. Det jag undrar är om detta kan härledas till att LHCs backar inte duger individuellt eller om det är något annat, lagrelaterat. Jag är rätt övertygad att om du hade satt Näkyvä i Malmös backuppsättning just nu och han haft samma känsla i kroppen som deras spelare har så hade han varit grym även han.
Med andra ord tror jag inte problemet ligger i att Salmela och Näkyvä inte är tillräckligt bra backar, utan snarare att de inte har självförtroendet för tillfället (liksom hela laget) och kanske hålls tillbaka av Tangnes. Överoptimismen i första matchen fick effekten att man istället blev för fega och för passiva, med mer rädsla för att åka på baklängesmål än vilja att göra mål framåt.
Om du gillar lag som byggs runt en riktig ledare på backsidan så hade vi ett sådant ifjol. Junland är väl typ definitionen för en stor och stark tvåvägsback med pondus som leder laget i båda riktningar. Det gick ju inte så bra det heller till slut.
Malkin wrote
Jag skickar tillbaka en fråga till alfie. Även om det inte kommer hända, vilken centersida skulle du välja till nästa säsong (tänk LHC-hjärta/ålder/rollfördelning/KHL-omställning)?
Zackrisson
M. Olimb
Mårtensson
Pajen
Sjögren
Roe
Pajen
Karlström
Spännande 🙂 Och svårt..
Just idag lutar jag nog åt alternativ 1. Tycker Olimb varit en positiv överraskning i slutspelet (mest för att förväntningarna var noll), samtidigt som jag för tillfället är rätt less på Roe. Sjögren är en jävla pansarvagn men just nu är jag trött på dålig offensiv och där tycker jag Zacke är något snäpp vassare. Mårtensson vs Karlström är svårare. Å ena sidan sentimentalt med Mårtensson, å andra sidan högre potential(?) i Karlström.