Spännande Silly trots att det förhoppningsvis inte blir så stor spelaromsättning till nästa säsong.
Kontinuitet är viktigare nu när vi börjar sätta både spel och kravbild och såklart att mer eller mindre varenda spelare gör ett bra jobb och bidrar.
Om man tittar tillbaka här i bullen några år så finns det några tydliga drag som vi har önskat:
- En spelidé som är samma från A-laget, ner till J20, J18 och gärna ännu längre ner.
- Ett stabilt målvaktspar
- Ett stabilt försvar där det inte finns några egentliga svagheter (ex. Hansson i år, Mange - Bäckman etc.)
- En forwarduppsättning med mer fördelad poängproduktion mellan kedjorna - Vi vill inte förlita oss på en superlina som lätt kan stängas ner i ett slutspel. Alla ska bidra.
Om man tittar på hur det ser ut just nu så har Emvall, Tangnes & co lyckats med alla ovanstående punkter. Stor eloge!
När Ginning intervjuades av Cmore för bara några dagar sedan nämnde han hur enkelt det var att hoppa in i A-laget. De spelar ju likadant som Ginning har gjort i flera år. Bara att hoppa in och endast behöva anpassa sig till en skickligare och tyngre omgivning. Vårt målvaktspar just nu är ju glödhett. Jag kan inte riktigt säga vem som är bäst just nu, det känns tryggt oavsett vem som står. Tidigare har det snarare känts som våra målvakter tävlat om vem som är minst sämst. Försvarsspelet har sett bättre och bättre ut hela säsongen och framförallt sedan Salmela kom in. Jag minns hur jag slet mitt hår i början av säsongen för att spelarna vägrade slå en enkel sarg-ut i pressade situationer och att vi åkte på en hel del lägen mot oss pga det. Nu sitter det spelet vilket istället gör att vi får behålla mycket puck och får möjlighet till farliga spelvändningar. Och juniororganisationen fortsätter att spotta upp skickliga backar. Ginning och Björkman kommer att få mycket speltid nästa säsong. Kedjorna känns jämnare än tidigare och vår fjärdelina kan vara SHL:s bästa!
En annan detalj som jag vet har diskuterats tidigare är vikten av en bred och skicklig centeruppsättning.
Mardrömssäsongen var när vi stod med Almtorp som center i vår andrakedja.
Drömsäsongen var när vi hade Tony, Pajen, Zacke och Jocke E som centrar (kan ha glömt någon).
Om det nu är sant välkomnar jag Tony tillbaka! Som någon skrev förutsätter jag att Tony är helt med på den kravbild vi måste ha på våra värvningar. Inga Taffe-glidare är välkomna till det här laget. Då skulle vi i sådant fall få den förmodligen vassaste centeruppsättningen i clubens historia. Den ser alltså ut såhär, med backupcentrar i parentes:
Roe
M. Olimb
Mårtensson
Pajen
(K.A Olimb, Karlström, Sebbe)
Hela truppen nästa säsong skulle kunna se ut så här:
Johansson / billigare andramålvakt från allsvenskan
Karlsson - Bäckman
Larsson - Näkyvä
Salmela / Annan - Ginning
Björkman, Kristensen
Ut: Lundgren, Hansson, Carlsson