KJS wroteFörsta gången (nåja, kanske inte riktigt) Näkyvä kunde ta direktskott i lördags blev det mål.
Då ska sägas att det inte direkt är något bra direktskottsläge. Det är ruskigt svårt att skjuta direkt när pucken kommer från "fel sida" så det gör Näkyvä faktiskt otroligt bra vid just det målet.
Annars tror jag detta hänger ihop med flera saker:
- Det ena är att Lundgren, Karlsson, Larsson, Carlsson etc inte är vana vid att ta offensivt ansvar och har helt enkelt inte samma känsla och timing vid offensiv blå. Att skjuta direktskott är mer komplext än vad man kan tro. Hårdheten och riktningen på passen är otroligt viktig om skytten inte har förmågan att anpassa sitt skott (vilket det är få som är riktigt bra på).
- Det andra, som jag var inne på innan säsongen, är att våra tilltänkta PP-backar var leftade, samtidigt som våra tilltänkta speluppläggare i PP också är leftare och utgår från höger i PP. Om Näkyvä ska kunna skjuta direkt måste passen komma från vänstersidan och där blir det av naturliga skäl lite sämre passningar eftersom Gordon/Bergfors är mer avslutare och inte har lika fin känsla i passningsspelet som t ex Roe.
Det optimala vore om Kristensen eller en ny rightad back kunde växa ut till en pålitlig förstaback i PP. Emil är ju redan den som skjuter mest direktskott och jag tror det hänger ihop med punkt två ovan, dvs att han får pucken från den naturliga sidan i PP och helt enkelt ges bättre lägen och förutsättningar att skjuta direkt.