Mina tankar och observationer så här någon vecka innan seriestart:
Jacob Johansson tar förstaspaden.
Visst vill man att Högberg ska lyckas. Det ligger liksom tre års förhoppningar bakom den killen och detta ska ju vara säsongen då han slår igenom men det går inte blunda för Jacob Johanssons spel och självsäkra utstrålning. Han ser ut som en förstamålvakt och jag känner mig tämligen säker på att han tar den platsen efter några omgångars 50/50-växlande från Tagnes.
Backsidan har inte satt rollerna.
Jag tycker inte Näkyvä har sett ut som en toppback på något sätt men han har heller inte varit dålig. Eddie Larsson har inte direkt visat att han ska starta på sju backar och Forsling har knappast gett mig anledning att tro att han kommer stanna hos Chicago efter campen. Däremot har Emil Kristenssen övertygat och för mig är Anton Karlsson fortfarande den perfekta franchise-backen för en toppklubb i SHL. Aldrig dålig men glänser för lite för att bli akutuell för utlandsflytt. Kan bli meste LHC:are när han summerar karriären, förutsatt att Cluben spelar korten rätt och ser värdet i Karlsson.
Men backsidan ser alltså bra ut trots att den inte riktigt satt sig.
Bergfors är klass. Jag tror inte han vinner någon poängliga men han trivs med Pajen och får Pajen att trivas. Avslutar med klass och verkar vara stark i kroppen.
Gallo fortsätter imponera.
Det är ju inte som att titta på en ung William Nylander eller Bäckström där man såg en supertalang i behov av muskler och mer moget spel. Hos Gallo ser man dock en fantastisk inställning och en underskattad skicklighetsnivå samt en alldeles förträfflig förmåga att komma under skinnet på motståndarna utan att bete sig som en fjant(typ Jämtin). Hoppas Tagnes vågar spela Gallo trots att veteraner som Sebbe och Fogström "kräver" tid i fjärdekedjan.
Jag vågar inte ropa hej över Mathis Olimbs spel ännu.
Det är inte svårt att se talangen och spelsinnet och jag hoppas hoppas hoppas verkligen att han får utrymme att göra poäng i LHC men jag har ännu inte sett honom tackla och jag tyckte det saknades lite i backcheckingen mot GAP senast (svår match att vara taggad i så klart). Tagnes LHC ska ju vara svårslagna och jobbiga att möta och jag vet inte hur jobbig Olimb varit ännu.
Jag har egentligen inte sett något dåligt hos norrmannen men kan konstatera att han skiljer sig en del från Honeybadger i sin spelstil och jag vågar inte tro på poängsuccé riktigt än.