Att det behövs värvas minst en back är givet. Vilken typ av back det ska vara råder det delade uppfattningar om.
Det optimala hade ju varit att få in en back som kan allt och är kung både offensivt och defensivt men om man ska va realist är jag nog, det virriga spelet i egen zon till trots, inne på att plocka in en offensivt lagd back om jag måste välja. Forslings bortfall och Näkyväs ickepresterande har gjort att killar som är vana med att spela enkelt och riskminimerande i undanskymda roller tvingas försöka vara kreativa och sätta igång spelet. De ska försöka vara någonting de inte är eller nånsin har varit, vilket leder till osäkerhet.
Får vi in en kille eller två som kan sätta igång spelet snabbt med en bra förstapass och som kan vara ett hot från blålinjen så kommer det boosta forwards samt göra att killar som Lundgren, Larsson, Karlsson etc kan återgå till sitt gnuggande i undanskymda roller som de gjort bra de senaste säsongerna.
OBS! Vill varna knarkis för att sista stycket kan innehålla pessimistiska drag
Såg förresten att Tangnes försvarade Näkyvä med något i stil med att "den typen av backar måste få spela sitt spel och måste få utrymme att göra misstag eftersom de totalt sett smakar mer än de kostar". Ja, grundtanken är ju rätt när det gäller spelartypen (Erik Karlsson, John Klingberg etc) men i just Näkyväs fall har ju misstagen varit så oerhört många fler än de positiva aktionerna, samtidigt som kroppsspråket och engagemanget i blicken är undermåligt. Jag förstår att Tangnes inte vill hänga ut en enskild spelare i media men jag hoppas verkligen inte att det är den inställningen man har internt utan att man jobbar stenhårt med individuell spelarkritik och att även spelare i laget (inte minst Pajen och hans kaptenskollegor) sätter en blåslampa i röven på honom och signalerar att det inte är okej att uppträda lojt och tafatt i LHC. Nu när Forsling försvann är Näkyvä, i brist på andra offensiva backar, den överlägset viktigaste backen i truppen. Värvar man inget och låter honom lufsa vidare med sin likgiltiga nonchalans så har jag svårt att se att man ska vända den här säsongen.