Jag kanske är för skadad av att ha följt NHL nära i år men har svårt för värvningar av av 35-åringar och uppåt. Så som hockeyn har utvecklats har det blivit en young mans game och det finns entydig statistik på att spelare (speciellt forwards) peakar vid typ 23-26 års ålder. För 5-10 år sen, när spelet gick långsammare, var det betydligt vanligare att spelare nådde sin topp vid ca 30-33 då man kunde leva mer på spelsinne och mindre på fysik. Numera är det bara exceptionella undantag som tvillingarna Sedin och Joe Thornton som fortsätter leverera som om de stannat i åldrandet.
Med det sagt tror jag att Tony, även om han skulle va precis lika bra som när han var 30 och lämnade senast, inte passar in i Emvalls filosofi. Han är inte och har aldrig varit den intensiva spelartypen som forecheckar och backcheckar med den frenesin som "det nya LHC" försöker med och som vi har fått av t ex Roe.
Sen kan säkert Emvall se förbi det då de är gamla polare, för egentligen gäller ju samma sak för Pajen, och där har det ju under grundserien varit smärtsamt tydligt att han inte längre hänger med i den moderna höghastighetshockeyn. Den värvningen kändes fel och motsägelsefull när Emvall i samma veva snackade om den nya filosofin och vilken väg LHC ska gå. Likväl skedde den, och jag misstänker att man har svårt att bedöma spelare objektivt när man levt och spelat med de i så många år som Emvall och Pajen (och Tony).
Men summa summarum säger jag nog nej tack till Tony, men lämnar en liten brasklapp för vad vi skulle få in annars såklart 😉