Oerhört viktigt, snudd på totalt nödvändigt, att LHC vinner idag.
Som några var inne på i förra matchtråden finns det faktiskt en del positiva saker även med det negativa från första matchen:
Bäckman var återigen för dålig och uppträder väldigt nervöst. Han är en säkerhetsrisk som har kostat oss baklängesmål i varenda (?!) match. Det duger ta mig fan inte. Detta är ingen social verksamhet. HAN KAN INTE FÅ MER ISTID. Dessvärre lär han väl matchas precis som tidigare, och i samma backpar som tidigare. Helt otroligt att ledarstaben inte gjort något åt detta. Detta icke-agerande/blindhet/sociala coaching kunde faktiskt ha kostat oss avancemanget till semifinalen, och kommer förmodligen att kosta oss ett finalspel om inget görs.
David Rautio har varit ok i kvartsfinalserien. Han gjorde någon kanonmatch på bortaplan men resterande matcher har han enligt mig bara varit OK.. Han tar det mesta han ska ta, men har en förmåga att alltid släppa någon puck som en bra målvakt hade räddat - även om det nödvändigtvis inte behöver klassas som en direkt tavla. Han är tyvärr ingen målvakt som vinner SM-guld åt oss. Jag tror verkligen inte det. SAIK verkar dessutom gjort sitt jobb och "läst på". När lille Rautio kryper ihop är det bara att skjuta högt.. var som helst, men högt. Han är för liten för att täcka första stolpen, andra täcks givetvis inte heller, kommer skottet mer centralt så finns det mycket lucka över hans axlar att skjuta på.
Högberg är större och mer svårscoutad vad det känns.. När han är riktigt bra är han omöjlig - Och det tror jag kan behövas för att vinna den här matchserien.
Jeff Taste gjorde sin klart bästa match i slutspelet förra matchen och var en av våra bästa forwards. Om det är viktigt att han har växlat igång? - Som det är viktigt att han har växlat igång!
Hur som helst har vi redskapen att gå starkast ur den här matchserien.. Det ska ta mig fan gå! Om:
- Högberg tar förstaspaden och gör det med basta
- Bäckman petas eller spelar ytterst sporadiskt och då med någon stabil back, typ Anton Karlsson
- Jeff Toews steppar upp ännu mer och blir en härförare även i slutspelet
- Junland, Rahimi, Anton, Sebbe, Sjögren, Little, Hardt, Salle, Vrana - Som har varit grymma, måste fortsätta vara det och lite till
- Tightare försvar, slå icingpuckar om det är så. SAIK:s långa anfall med framförallt förstakedjan är livsfarliga. De måste vi få stopp på