Jättesköna poäng! Men någonstans grusas det lite för mig ändå eftersom försvarsspelet fortsatt är en katastrof i både andra och tredje. Att det blir 0-1 i andra ser jag mer som ett utslag av oförmåga hos Brynäs och en bra Högberg än bra försvarsspel i Cluben. Jag blir förbannad när jag ser hur det är likadant match efter match. Mot bättre motstånd blir det massaker när man spelar så här illa.
Vid både 4-1 och 4-3 är ju försvaret ute och cyklar. Brynäs andra mål ska visserligen inte ens behöva bli ett läge, men det är ju inte precis någon briljant insats av Högberg. Den luckan i femte hålet hade inte ens jag missat. Å andra sidan måste man en målvakt kunna släppa 1 mål på bortaplan utan att det ska bli katastrof. Men jag gillar inte de där billiga ingripandena. Sånt sänkte oss rätt många gånger både förra och förr-förra säsongen.
Sen är jag väl ändå inte ensam om att fundera på hur det kan vara så oerhört stabilt i boxplay, och sedan så taffligt i 5 mot 5? Ur mitt perspektiv måste det bero på antingen bekvämlighet. Då inbillar man sig att man inte behöver gå för fullt hela tiden när man är lika många, medans det är tydligare att man måste göra det med en man kort. Alltså inställning, alltså för dåligt. 100% är det som gäller hela tiden! Eller också så är det den där "akademiska" hockeyn som man pratar om kring LHC. Att spelarna på något sätt får för sig att man alltid måste göra någon vacker, kreativ lösning ut från egen zon. Till skillnad från boxplay då, när pucken bara ska skickas iväg. Tanken är ju god, men det funkar inte eftersom flera av våra spelare, framför allt backarna, är för taffliga och långsamma med puck. Vid flera tillfällen igår fanns det flera sekunders marginal att få puckarna ut över blå. Ändå spelar vi fast oss. Andra analyser?