Jag tror man gör det lite lätt för sig genom att tro att det är en bristande vilja att vinna/inte vilja förlora som ligger till grund för de här sämre insatserna. Skulle man, hemska tanke, ha vilket annat SHL-lag som helst som "sitt" lag tror jag att man skulle klaga på precis samma saker som man gör nu. Möjligtvis med SAIK undantaget de här senaste säsongerna, men nog har det klagats på deras forum också från och till.
Det som kanske ställer till det lite är nog de lite slentrianmässiga kommentarer som både spelare och tränare tar till när de intervjuas inför, under eller efter match. Det är ju som supporter rätt jobbigt att gång efter gång få höra att "vi var inte där", "vi satt kvar i bussen första tio/tjugo" efter att ha lyssnat på en inför-intervju där spelare/tränare predikat vikten av att vara vaken från start, hur bra det känts/sett ut på träning och att man ska kriga för varje poäng.
Jag vet inte om det går att komma undan det här på nåt bra sätt, men kanske skulle man i inför-intervjuerna på hemsidan inte prata så mycket om just matchen som kommer, utan ha en lite mer generell vinkling. Personligen skulle jag inte sakna den korta matchanalysen speciellt mycket ändå, det är ju svårt att säga nåt riktigt intressant om lagets taktik och matchplan ändå mtp att det går ut på nätet.