Så nu är alltså Grand Rapids utslagna och det sista hockeylaget jag följer för denna säsong. Här kommer några flyktiga funderingar efter det vad som LHC kan tänkas vara intresserade av utöver Andy Miele (C) som jag tidigare nämnt som en möjlig kandidat i en s.k "toppvärvning" på SHL nivå.
Ju mer jag tänker på det, ju mer klockrent känns det med en spelare som Nick Jensen http://www.eliteprospects.com/player.php?player=37773" onclick="window.open(this.href);return false; i LHC till nästa säsong. Jag tror bannemej han skulle vara en perfekt ersättare till Mange. Vet ju att Emwall och co varit och scoutat Grand Rapids under slutspelet och jag hoppas han är en av de spelare de kikat på. Jag har hela tiden trott att han skulle ta det där sista steget och få en plats i Detroit's NHL lag, så har även många andra Detroit fans i olika forum som jag läst kring honom om. Han hade oflyt förförra året att få merparten av säsongen spoilerad av en skada som han åtdrog sig i en fajt på försäsongen (han missade ca 40 matcher efter detta, har för mig han skadade axeln https://www.youtube.com/watch?v=zrbh4QUA428" onclick="window.open(this.href);return false; ) vilket gjorde att han ej var nära att få en chans under 13-14 sässen.
Han var ytterst nära inför denna säsong att ta en plats i NHL då han var en av de spelarna som imponerade mest på försäsongscampen, men under säsongen så gled andra prospects före honom i kön som jag kommer nämna här nedan. Han har haft en helt okej säsong men tyvärr ett svagare slutspel som kan ha sänkts hans aktier ytterligare till nya kontraktsförhandlingarna. Precis som jag jiddrade om när Bäckman drog över till Grand Rapids så finns det en överflöd med backar som står i kö där för en plats i NHL, där de har många backar på envägskontrakt som de inte kan flytta på hur lätt som helst + Detroit är intresserade av att värva in en ytterligare back med spetskvalitè att spela jämte Kronwall i första backpar utifrån under silly season.
Jensen fyller alltså 25, hans kontrakt har gått ut och avlutade säsongen relativt svagt i slutspelet. Han är högerfattad, snabb på rören och väldigt spelskicklig, men inte överdrivet stor (förvisso 185cm/88kg men spelar ej "stort" om ni förstår, ej speciellt fysisk) vilket gör att han skulle passa perfekt på större is.
Han vann priset som årets back 2012-13 i NCAA ligan och var högt rankad bland Detroits prospects när han kom till organisationen året efter och skrev på ett två års entry-level kontrakt. Just nu har Detroit alltså 7 backar på envägskontrakt uppe i NHL + de vill värva en ny topp back under sommaren + talangerna Xavier Ouellet och Andrei Marchenko står före Jensen i hierarkin att ta plats i Detroit. Alltså som det ser ut just nu så går 10 namn före Jensen i kö (+ supertalangen Ryan Sproul på ungefär samma "plats i kön" som Nick) och han börjar komma upp i åldern för att jag ska tänka mig att han vill fortsätta tugga på i AHL flera år till... Undrar om inte han skulle vara intresserad av en tur till europa & iom jag vet att Emwall och co varit och kollat in Grand Rapids och är intresserade av en back som helst är högerskyttad så får det mig att undra om inte Jensen skulle vara en perfect match. OM han nu skulle kunna tänka sig att vara intresserad av SHL dvs, NHL känns ändå rätt så avlägset just nu för honom med tanke på att Detroit har två högre rankade prospects som de redan i dagsläget har svårt att få in i truppen.
Jensen skulle vara en supervärvning om LHC lyckades med det så skulle jag vara kanonnöjd.
Här är en liten video kring Jensen i intervjuer om vad Detroit's lagledning med Ken Holland (GM) i spetsen tyckte om honom inför denna säsong:
https://www.youtube.com/watch?v=eASpyb_QpCs" onclick="window.open(this.href);return false;