Ekonomiskt så är det bra kortsiktigt. Långsiktigt så vet jag ej. Vad ger det för klubbkänsla för nya spelare? Vad ger det för lagkänsla i gruppen? Vad ger det för bild hos sponsorer och supportrar? Är det en positiv bild att vi är ett lag dit man kan komma för att lira i en förstakedja och ta plats i poängligan för att sedan få en fribiljett till KHL/Schweiz?
Jag tycker iallafall inte att det är något positivt. Ser hellre att man hamnar under top 5 i poängligan men att man brinner för laget än att man redan första träningsdagen har siktet inställt på KHL/Schweiz. Saik lyckades ha en stomme med många bra spelare under en längre tid. Visst, de hade pengar. Men de måste haft något mer än bara pengar med tanke på att anbuden måste ha haglat in över dem. Det gav dem i förlängningen 5 finaler, 2 guld och ett förbannat bra självförtroende inför fortsättningen rätt igenom hela föreningen och staden. Vad har vi fått genom vår idé? Finns åtskilliga exempel på spelare som är för bra för SHL/elitserien men som valt att stanna kvar. Lätt att glömma det när mantrat "bra spelare lämnar SHL" kommer upp. Och om vår idé skall vara att sälja innan sista året för att vi annars inte får någon ersättning så anser jag nog att vi får fortsätta jaga det där guldet lång, lång tid framöver... Åter igen, vad har det gett oss att vi är det där laget som man kan visa upp sig i för att få ett saftigt kontrakt i någon annan liga framöver utöver pengar?
Men det är väl en omöjlig ekvation antar jag... Istället för att skriva 3 års kontrakt och bryta efter 2 eller 2 år och bryta efter 1, så kanske vi ska skriva 4 års och bryta efter 3 år då :lol: Så är alla nöjda. Jag får min kontinuitet och några andra får sina pengar 🙂 Samt aldrig mer signa tidigare poängsprutor på 1 år. .
Dit jag vill komma är att jag önskar att det var mer värt att vilja vara kvar ett år till och ta det där guldet för att Då få ett saftigt kontrakt, än att vara här för att toppa poängligan och dra efter halva kontraktet eller efter 2/3.
Vad säger reglerna kring NHL då? De kan plocka spelare när de vill utan att spelarna har NHL-klausuler? Trots att de är free agents? Är ju helt sjukt!