Kapten Duck wroteAnses Junlands sejour i NA som misslyckad eller är det okej att efter 2 år ge upp? Om han "misslyckats" borde det ju ligga honom i fatet lika mycket som Sjögrens failure. Eller är Sjögrens 2 försök värre?
Alltså, jag hoppas att de är mer nyanserade än att två misslyckanden automatiskt betyder att man inte är välkommen igen. Men de har ju sin helhetsbild med topp sex, rollspelare, prospects i AHL och spelare i 3:e-4:e som är på väg upp osv osv. Man förstår ju att de inte bara ger en plats i truppen till vilken europeisk 28-åring som helst. Kolla på Jocke Lindström. Kolla på Radulov. Minns Weinhandl. Dominanta på europeisk is men de fick det helt enkelt inte att lossna på andra sidan pölen. En scout som vill ha in Sjögren som tredjecenter i NHL måste ju känna sig säker på att han inte floppar ännu en gång. Det är så mycket som står på spel med envägskontrakt. Vågar scouten "lova" att det inte händer igen?
För visst kräver Sjögren envägs? Kan inte tänka mig att han är överdrivet sugen på att träna med Hershey Bears igen, laget där han totalt gjort 5+8 och är -10 på 51 matcher. Långa bussresor och lagkamrater som hellre skjuter själva än passar och aldrig backcheckar. Nej, jag gissar att Sjögren fortfarande drömmer mardrömmar om den tillvaron och kräver ett envägskontrakt.
Vad gäller Junland och Rahimi så är ju situationen egentligen snarlik. De är i en ålder och en fas i karriären där AHL måste kännas MYCKET avslaget och ointressant att harva runt i. Gissar att alla vill ha envägs men att de säkert kan vara beredda att gå ner i lön för att få chansen.
Återstår alltså för NHL-organisationerna att ge dem den chansen. Vilka lag anser att de här spelarna är så bra och så spännande att det är värt risken?
Angående Carl Söderberg så såg den situationen lite annorlunda ut. Han var ett mycket hypat prospect sedan unga dar men nobbade själv NHL vid ett flertal tillfällen pga sociala själ. När man väl fick honom att åka den här sista vändan så hade man haft koll länge och han var ju ganska klart SHL:s bästa spelare sista året hos oss. Även dominant i Tre Kronor. Trots detta vet jag att det fanns en osäkerhet kring hur det skulle gå. Läste en artikel där Bostons chefsscout gick ut och just "lovade" att Söderberg var "the real deal". Många tvivlade. Framförallt kring hans personlighet.
Men som sagt, till 16/17 är alla dessa herrar körda för oss. I KHL och NLA finns gott om klubbar som definitivt behöver deras tjänster. Dessutom går de gratis då också.