fjosor wroteSaxat från senaste rubriken i Bergstens blogg: "Rätt eller fel? Beror på ersättaren"
År så trött på det här tänket!
Vi var inte tillräckligt bra i år.. Med andra ord ska vi inte ersätta "spelare för spelare" och hoppas hitta något liknande. Vi ska bygga ett nytt lag!
Det blir helt irrelevant vem man kallar ersättare för vem. Det är helheten i det nya laget som kommer avgöra om LHC blir bättre eller sämre.
13/14 hade vi en producerande kedja i serien. 14/15 hade vi två. Min förhoppning är att vi 15/16 ska ha tre kedjor som kan hota offensivt. Det kanske innebär färre välbetalda "grundserie-stjärnor" men ett starkare lag. Det är iaf min förhoppning. Skiter fullständigt i om "ersättaren" till Mickan är ett mindre flashigt namn - om vi får pengar över till en spännande spelare i tredjekedjan.
Förstår ditt resonemang och håller till stor del med men köper det inte helt. Problemet har väl inte legat i att vi har haft välbetalda "grundserie-stjärnor" i första två linorna i år? Problemet har väl legat i att vi förmodligen haft stundtals den dyraste fjärdelinan i SHL när herrarna Salle-Torpet-Sundh presterade som sämst under GS? Låt hungriga juniorer kriga om en plats i tredje med sebbe och lägg pengar på en målgörare till tredje, pengar som borde ha gått att få loss från nämnda trion. Ställ en ny 2:a lina på isen.
Personligen tycker jag Flix var stabil både i GS och i slutspelet, ingen grundseriestjärna i mina ögon. Just nu har vi sex (6!) kontrakterade forwards varav tre är tilltänkta till sista två linorna och vi vet ej om Sjögren fått några anbud från NHL (tror dock att den risken är ganska liten). I det läget hade jag inte varit rädd för lite kontinuitet genom att behålla Flix. Men, det känns som att det enbart har med vår ekonomi att göra. Om det nu inte är så att Emvall vill sätta en helt egen prägel på framtidens LHC. Med rådande kontraktslängder och kontrakterade spelare så får han nog inte bättre möjlighet till det än så här! Emvall har garanterat en plan och jag hoppas att den sträcker sig längre än ett år. Kommer han upp med 4 namn med mestadels 2-3 års kontrakt samt några förlängningar med våra frontfigurer så bockar jag och lyfter på hatten på samma gång! Idag har vi 2 spelare med kontrakt kommande två åren, Sebbe och Forsling, resten är över nästa år.
Hoppas likt andra att han även är lite tydligare i kommunikationen framöver. Tyckte det sköttes åt helvete dåligt med Matheson. Bättre att hålla käft än att säga 25 % av sanningen.