Denna Sillyn spås generellt vara lugn och händelsefri för Cluben. Jag vet inte riktigt om jag har den känslan fortfarande. Man har inte skrivit kontrakt med varken Taffe eller Micken, Vranas vara eller icke vara är mycket oklart, man lär göra sig av med en hel kedja, Clubens genom tiderna största spelare lär lägga av i sommar. Dessutom har man spelare som lär ha intresse från utlandet och som blir svåra att hålla kvar. Rahimi skulle säkert kunna dra intresse från ett NHL-lag i ombyggnad (om han nu är intresserad av att riskera AHL/Scratch), samt av lag i KHL och NLA, Junland lär ju garanterat få höra från KHL efter säsongen, och vill ju som det verkar dit? Även Sjögrens agent lär få åtminstone något/några samtal.
Även om Cluben sitter på sista ordet (Förutom vad gäller NHL), så är det ju svårt att bara ignorera det om spelare vill bort. Det jag däremot tycker i jämförelse med tidigare är att man måste bli hårdare vad gäller ersättning. Om man ska bryta ett kontrakt ska man få ersättning från den klubb som de ska gå till. Detta måste ju även spelarna ha förståelse för.
Som jag ser det borde man se mer till allsvenskan än vad man gjort tidigare. Jesper Jensen skulle t.ex. med säkerhet kunna gå in som en fullgod andracenter om Taffe försvinner, medan Sjögren får agera första. Det är inte samma One-Two Punch som Taffe och Sjögren men det viktigaste är att man har kompetenta spelare som fungerar ihop, bra bredd och vissa spetskompetenser som kan avgöra matcher såväl offensivt som defensivt. Därför tycker jag att man också borde komponera kedjor för kemi och olika uppgifter snarare än någon slags hierarki som det är idag.
Med andra ord ska man inte bara sätta ihop de sämsta i fjärdelinan, det kommer garanterat resultera i minusresultat för dem, utan att ens lite få fram deras starka sidor (i fem mot fem). Sebbe Karlsson skulle t.ex. i mina ögon kunna gå in i en andralina som tredjelänk om man har två spelskickliga spelare bredvid.