Okej, jag hakar på denna diskussion fast jag egentligen bara vill fokusera på nuet... Men LHC suget är för stort just nu för att hjärnan ska koppla av.
Bergfors skulle absolut vara en jätteintressant spelare, han har även "gjort" NHL och KHL, tjänat sina pengar där & är inte jättegammal (28), så kommer han hem till SHL så borde det ju inte vara bara för att göra 1 år och gå vidare till en större liga, då han antagligen saknar svenska tryggheten nu efter så 10 år utomlands. Det vore en prestigevärvning om Emwall fick honom under kontrakt, tror han skulle kunna i rätt kedja producera likt Arla gjorde här.
Jag undrar om inte Taffe och Micflikier är borta till nästa säsong... Hörde rykte någonstans nyligen att Micflikier inte var hög prio för LHC längre att ha kvar och aktierna kring Taffe måste ju sjunkit något under slutspelet, får känslan att han redan skrivit på för en ny klubb annars så skulle han väl inte se såhär loj och ointresserad ut, saknar drivet i sig, motivationen... Lite som Söderberg var i slutspelet hos oss efter allt var klart att han skulle vidare till Bruins. Tyvärr... Men han får gärna motbevisa mig och väcka sitt inre monster i sig och visa att han fortfarande är den dominanta spelaren som han var i grundserien, det är här och nu som betyder något!
Andra spelare som jag nästan räknar (tyvärr) med att kommer försvinna är Junland (sagt öppet att han vill vidare, främst ge NHL en till chans och KHL är inte helt uteslutet heller, han har gjort sin bästa säsong i sin karriär så han lär få bud från någon nu när han inte är bunden till St Louis) och Rahimi, som haft mycket intresse kring sig från NHL och KHL. Tror att Rahimi hade dragit redan ifjol om han inte skadat sig så illa i VM, det var nog "räddningen" för vår del att han var tvungen att göra en till säsong i Sverige för att visa lagen att hans hälsa håller. Sen får vi lägga till Mange på listan som lär med 90% sannorlikhet sluta (hoppas bara han gör det med ett guld i bakfickan!).
Där har vi 5 tunga tapp som jag nästan räknar med är borta till nästa säsong. Lägg till ovissheten kring Bäckman & Vrana, om deras NHL klubbar vill att de kommer över direkt, som verkar rätt realistiskt. Spelare som Salle, Sundh, Almtorp & McDonell(?) är ganska realistiskt att de kommer försvinna också. Det i samband med att LHC gått ut och sagt att till nästa säsong så kommer många platser att ersättas med juniorer då ekonomin måste tas i åtanke så känns det rätt så oroligt kring nästa säsong. Det känns lite som att vi har vårt fönster att vinna det där guldet IÅR, annars kan det dröja ett par säsonger innan vi har en så stark trupp som vi har iår då det kommer med stor sannorlikhet komma bli mer som en återbyggnadsfas framöver och satsa på unga billiga spelare än ha en trupp med landslagsmän och poängsprutor. Säga vad man vill om Hemlin, men årets trupp fick han ihop bra. Fått bra bang for puck i lönerna då säkerligen både Taffe, Micflikier, Junland & Rahimi spelar på en lön som är bra mycket mindre än vad deras marknadsvärde ligger på just nu. Vrana & Bäckman är billiga också iom att de är lån... Ja... Nu har jag yrat lite, blir intressant att se hur nästa års trupp ser ut. Emwall har nog väldigt mycket arbete framför sig... Bara att hoppas att vi kan ta det där guldet iår, för potentialen i en sån här trupp som vi har iår tror jag kommer dröja innan vi har igen.