Eftersom Silly är en blandning av drömmar, spekulationer, krasst ekonomiskt hänsynstagande och förhoppningsfullt pusslande finns det väl inga rätt och fel så här års. Vi vet ju inte vad spelarna lyfter i lön men vi gissar så gott vi kan.
Min åsikt och förhoppning är att man bygger vidare på det som nästan kan liknas vid ett juniorunder i LHC. Nog för att vi inte fått fram någon svensk offensiv stjärna á la Bäckström eller Filip Forsberg men bredden på det vi sett i år är smått förstummande. Så många forwards som kommit upp och faktiskt gjort det bra i år... wow.
Mitt lag 16/17:
Högberg (Johansson)
Hört mycket gott om Jacob i år och skulle hata att se honom gå förlorad. Högberg ska vara redo att ta förstaspaden nästa år.
Junland - (Rahimi/NY)
Billins - Karlsson
Forsling - Dahlström
Krantz - Carlsson
Hansson
Att Calle Krantz tar plats på åtta backar ser jag som givet. Han imponerade verkligen på mig. Petter Hansson har också kontrakt och jag räknar med att flera unga tar ett kliv. Ska det värvas en back så ska det vara en ersättare till Junland eller Rahimi. Räknar med att vi behåller Junland då han är kapten och kulturbärare. Jag har inte imponerats av vare sig Bibic eller Lauridsen. Dålig koll på marknaden men nog borde man kunna hitta en Noah Welch-typ i Nordamerika?
Gordon - Roe - (Rahkshani/NY)
Little - Pajen - Hardt/Gallo
Lilja - Fogström - Gallo/Blomberg
Törnqvist - Freddan - Sebbe
Brissle, Rondahl, Håkansson m fl.
Här känns det mycket ovisst - Är det verkligen säkert att vi tappar Hardt? Är Rahkshani värd en lukrativ förlängning? Mycket kan ändras beroende på hur det blir med de två men poängen med min uppställning är att ge de unga en chans att växa. Gallo har fortfarande inte svarat för en enda dålig prestation i SHL, i mina ögon. Han har visat att han har fysiken och nu senast tyckte jag han visade att han kunde hålla i pucken och göra lite smarta spel också. Hans siffror mot dåligt motstånd i J20 (22 p och +11 på 20 matcher) och Ungerns J-landslag (13 p och +14 på 5 matcher) tycker jag visar att det bor en poängspelare i honom. Blomberg har fått pröva spel i andralinan utan att lyckas men jag tycker man kan satsa på honom till tredje nästa år. Misslyckas han finns det fullt av folk som jagar underifrån. Sebbe kan ju spela var som helst och Törna och juniorerna frustar på och vill upp. Kanske inte den mest spännande uppställningen ur ett silly-perspektiv men med tanke på ledarstaben och Clubens ambition och nya vision så borde en sån här satsning ha bättre förutsättningar att lyckas nu än för fem år sedan.
OM vi ska värva ersättare till Hardt, Sörensen och ev. Rahkshani så droppar jag några favoritnamn från SHL som nog är svindyra men kanske inte omöjliga(som typ Rödin, Rosén, Thoresen o likn.) :
Frederik Storm, Patrik Cehlin, Robin Alvarez och Filip Sandberg. Tycker alla passar in i den hockey Tangnes vill spela. Bra ålder på samtliga också.