Jag var positiv till värvningen av Rautio när det var klart. Men sen började jag såklart luta åt att tvivlarna hade rätt, och att det var mera Luleås sätt att spela som gjorde Rautios siffror bra. Svag inledning på hans säsong. Precis som många andra i laget. Ibland är det skönt att ha fel. 3 raka nollor på hemmaplan. Och i de nio perioderna handlar det ju inte om att försvaret varit klockrent. Det har svajat flera gånger. Ändå har Rautio stått pall. Gjuten etta tillsvidare förstås. Kul! Någon skrev att han tagit det han ska + lite till. Och det är just "lite till" som är nyckeln. Målvakter som tar det dom ska finns i massor. Det är dom där extra, stå-på-huvudet-räddningarna som gör hela skillnaden på en bra målvakt och en toppmålvakt. Sånt gick det inte att prata om när Engstrand stod i vårt mål eftersom hans tillkortakommanden försvardes av att han var en egen produkt. Nu är skillnaden rätt tydlig.
Även jag känner att jag vill fylla på rejält i en positiv anda eftersom jag är rätt snabb att komma med sågen när saker inte fungerar. Så lite till...
Det märks att Sjögren och Sebbe är enormt viktiga. Sebbe är en underskattad spelare som har en enorm betydelse för det här laget. Hans driv, hans vilja, hans kompetens i boxplay. Det där är viktiga saker. En Sjögren utan matchtempo kliver in och är suverän. En Sjögren som får upp tempot är ovärderlig. Lägg till Taffe och vi har, för första gången på många år, en centeruppställning som faktiskt är toppklass. Att Fredrik Andersson har tagit ytterligare ett kliv i sitt spel gör inte saken sämre.
Jag tycker alla driver på och tar för sig. Vrana fortsätter att vara bra. Micflickier syns kanske inte så mycket men är ett ständigt hot. Little riktigt bra. Mcdonell gör sin bästa insats för säsongen.
På backsidan tycker jag Rahimi och Dahlström gör sina bästa insatser i år. Forsling och Anton Karlsson fortsätter att övertyga. Junland visar klass.
Ska jag negga någonting så är det att Junland inte ska spela i PP. Det går för långsamt, det skjuts för dåliga skott i för dåliga lägen. Det begriper jag inte att Melin inte ser och därför tar bort honom. Spela Forsling hela tiden istället. Stundtals behöver backarna också göra det lättare för sig genom att bara flippa pucken ut ur zon.
Till sist måste jag bara älska Törnqvist! Ung, begränsad teknik och ändå kliver han bara in och spelar fullständigt respektlöst. Sånt tycker jag om!