Skador:
Mark Matheson
Mattias Sjögren?
Sebastian Karlsson?
De senaste två förlusterna har varit mot lag vi "ska" vinna över. Växjö borta en måndagkväll är fan ingen lätt uppgift. Jag hoppas att laget visar samma vilja som mot Djurgården senast, men att man är lite smartare i vissa detaljer både offensivt och defensivt. Dessutom måste effektiviteten öka. Jag tycker mig se tendesen att Högberg är som bäst när han matchas mycket. Jag hoppas att han får stå imorgon också. Jag vill även att man justerar lite i kedjorna. Precis som man kan anta är en kedja med exempelvis Flix - Taffe - Vrana alldeles för svaga defensivt. Det syns i plus/minus-statistiken om någon inte tror på det påståendet. Att byta ut en lirarforward mot en krigarforward skulle absolut hjälpa kedjan defensivt, men kanske även offensivt. Det kanske räcker med två riktigt puckskickliga killar och det bästa komplementet offensivt kanske är en puckvinnartyp? Jag skulle vilja ställa upp laget som så. Bergsten skriver i sin blogg att man hoppas på att både Sebbe och Sjögga ska vara tillbaka till denna vecka. Jag hoppas på följande:
Högberg (Rautio)
Johansson - Rahimi
Karlsson - Forsling
Dahlström - Junland
Hansson
Flix - Sjögren - Little
Vrana - Taffe - Hardt
Salle - Almtorp - McDonell
Sundh - Sebbe - Andersson/Nordén
Något i den här stilen borde bli bra. Högberg står. Kedjeformationer med minst en puckvinnar/krigar-typ i varje kedja. Backparen är helt enkelt komponerade på så sätt att de som brukar ha bekymmer i defensiven får vara i backpar med någon som inte har det, offensiva - defensiva egenskaper i alla par:
Gamle Mange har problem i defensiven. Han är för orejäl och hänger faktiskt inte med. Defensiv uppsida för fruktansvärt bra speluppfattning. Rahimi ska vara en klippa. Han får hjälpa Mange 😛
Anton Karlsson tycker jag blir bättre och bättre hela tiden. Från att ha varit ganska skeptisk är jag ju väldigt imponerad av den killen. Han har även börjat visa upp ett lugn offensivt. Jag ser både Karlsson och Forsling som tvåvägsbackar, Karlsson något mer defensiv och Forsling mer offensiv – Men båda kan båda!
Dahlström har haft det tungt i år. Han måste bli rejälare. Junland får styra upp det där backparet. I PP ska de dock sitta på bänken båda två!