Jag brukar inte vara en förespråkare kring att skylla allt på coachen och jag har alltid gillat Roger Melin starkt, och alltid trott på honom som mannen som ska leda vårt LHC till framgångar (han gjorde ett kanonjobb första vändan i Cluben), jag försöker alltid vara positiv och se ljuset före mörkret i hockeylaget i ens hjärta & trodde stenhårt på Melin vid rodret... Iaf fram till slutet av förra säsongen då man insåg att karln kanske inte är den mest motiverade ledaren direkt... Tappade mycket respekt för honom under förra säsongen, speciellt under play in matchen mot Modo då han erkände öppet efter matchen aka "mirakelvändningen" att han hade i princip gett upp matchen efter första perioden då han bytta ut Högberg för att "spara honom till nästa match som betydde något" och mest hade gett spelarna direktiv att i princip spela av matchen och försöka fokusera på att trötta ut motståndarna till nästa match. Samma sak i sista matchen mot SAIK då han öppet sa att han inte kan motivera detta lag och även då erkände i princip, öppet efter 1 period spelad att han "låter spelarna göra som de vill, för de gör ändå inte som jag säger" osv. Vilket är att göra det lätt för sig.
En tränare och ledningen överlags är först och främst ansvariga kring det sportsliga reslutatet. Visst kan enskilda spelare underprestera, men det är coachen och lagledningens uppgift att skapa ett vinnande effektivt spelande lag. Från förra säsongen har jag räknat upp att hela 15(!) spelare är borta till årets trupp (nu ännu fler när även bl.a Hultström och Kolarik lämnat, kan t.o.m bli fler är känslan). Ändå är denna säsong skrämmande lik (hittills, har inte gett upp hoppet än ska jag säga, en femtedel är enbart spelad och det är värre om man är supporters till Leksand eller Färjestad just nu) förra säsongen. Vi ligger just nu på 8e plats, samma som ifjol. Vi har även gjort näst mest mål av alla lag i serien, bara SAIK har gjort fler, precis som ifjol. Men i samma andetag så kan man även konstatera att vi släppt in näst mest mål av samtliga lag, bara jumbon har släppt in fler, precis som ifjol...
Samtidigt så kan man konstatera att Skellefteå, som tappat i princip hela sitt lagbygge (på pappret) från förra året fortfarande leder serien, precis som ifjol...
När man kollar på dessa fakta, även om det bara gått en femtedel av grundserien, så känns det inte som att det ligger så mycket i ansvaret på enskilda spelare. Det är spelidèn och ledningen som är fel. Skellefteå är betydligt svagare i spelarmaterialet iår, ändå har de inte tappat direkt fart i sin vinnarmaskin. Vi känns starkare på pappret iår (även om vi tappat Arla och Hjalmarsson) ändå ligger vi där vi gör...
Jag har som sagt alltid gillat Roger som person, men han känns inte som den typ av människa som ska kunna lyfta detta lag. Jag tror att en tränare lik Andreas Johansson i HV hade behövts få in till denna säsong, en tränare med mer glöd och passion, och framförallt HUNGER. Då kanske vi hade legat på andra plats i tabellen istället för HV, som hade ett liknande fjolår som vi, åtminstone i grundserien... Jag har svårt att se att Roger får gå innan säsongen är slut dock, han är för populär hos ledningen för det. Men det kanske är en sådan lösning som behöver ske för att väcka detta lag och skjuta in ny energi och tankegångar i laget. Som sagt, vi har i princip ett helt nytt lag till detta år i spelarmaterial, ändå ser det i princip likadant ut, hittills, från förra säsongen. Det måste grunda sig i något annat än enskilda spelare på isen... Jag tror nog allt att LHC behöver en ny röst i att vägleda genom denna identitetskris som sakta börjat uppenbara sig senaste säsongerna...