fjosor wroteDär är prispengar för varje match och för gruppseger. Helt klart.
Det visste jag inte! Då blev det iallafall en slant för att vi blev gruppvinnare 🙂 Att döma av intresset för gruppspelet i CHL samt att vi nu är helt klara bör det i princip vara gratis att gå på avslutande matchen mot TPS på hemmaplan. 40 spänn/biljetten och fri sittning borde gälla. Det kanske kan vara bra med en träningsmatch?
Det vore självklart jättekul att vinna hela turneringen. Än så länge så länge skulle dock glädjen av sportsliga framgångar i CHL inte vara i närheten av att vinna ett SM-guld. Oavsett hur man ser på det så finns det en ekonomisk uppsida av sportsliga framgångar, bortsett från de prispengar som man tydligen kontinuerligt tilldelas ju längre man tar sig i turneringen. Åttondels-, kvarts- och semifinalerna spelas i dubbelmöten, en hemmamatch och en bortamatch. Man borde väl iaf få in 500.000-1.000.000 kr för en åttondelsfinal på hemmaplan. Går vi vidare blir det en kvartsfinal på hemmaplan som borde dra mer folk som genererar mer pengar.
Lite OT men när jag ändå är inne på det spåret.. Är det någon som är insatt i hur stor vinst LHC gör på en match med exempelvis 6500 pers i publiken? (Biljettintäkter, kringförsälning etc "minus" Löner, hallhyra(?) etc).
Har jag förstått det rätt så är ölförsäljningen upphandlad. För LHC:s ekonomi spelar det således ingen roll om det tappas upp 10.000 eller 40.000 Sofiero på fat varje säsong. Förutom att mer ölförsäljning ger ett bättre förhandlingsläge till nästa upphandling såklart.