Ja, det är väl helt okej.
Intressant att det är just Sibutramin. Det ingår bl a i läkemedlet Reductil (numera avregistrerat) som används för viktminskning. Sibutramin har bedömts ha bieffekter som överstiger nyttan och det är knappast något som du får utskrivet på Apoteket hur som helst. Har någon handlat fulmedicin för viktproblem?
Jag tycker särskilt två dopingfall inom svensk hockey är särskilt intressanta. Det ena är förstås Robin Rahm som tog otillåtna preparat helt medvetet och, får man väl säga, tog sin avstängning som en man.
Det andra är Patrik Nilsson (lillebror till Marcus Nilsson om jag inte minns fel) som råkade illa ut efter att ha testat positivt för Nandrolon. Enligt Nilsson själv hade han troligen fått i sig det via kosttillskott som han fått, eller fått rekommenderat, när han spelade i AHL. Och det tror åtminstone jag på. Dels är det lite skillnad på vad som är tillåtet i kosttillskott i USA jämfört med Sverige. Dels är det ändå ingen som gör några ordentligta dopingtester i varken AHL eller NHL.
Till sist hörde jag en intressant sak från platschefen på gymmet där jag tränar: det kostar gymmen flera tusen kronor att ta dit någon som testar de tränande för doping. Och så undrar folk varför dopintester sker så sällan... Vill man verkligen göra något åt det så borde det väl ändå vara gratis för gymmen?