Joonas84 wroteVäljer att hylla en doldis som jag tycker under denna och tidigare säsonger varit svag, osynlig och ofarlig. Jag tycker nämligen Nermark såg ut som helt annan spelare idag (till viss del även förra matchen). Han vinner närkamper, tar sig förbi motståndare med hjälp av sin fart och skapar målchanser! Något hände verkligen i Rögle....
+1 , jag skrev detsamma efter första matchen. Nermark ser ut att ha klivit upp ett snäpp sedan Rögle utlåningen. Han har fått en andra chans nu tack vare alla skador att bevisa att han förtjänar ett nytt kontrakt. Finns mycket mer i denna kille att ta av än han visat hittills. Han har ju varit ansedd i många år som en megatalang med NHL potential. Att lira fjärdefemman med bara några minuter per match senaste åren har fått hans utveckling att stagnera lite... Tyckte även de andra i 4e gjorde en riktigt bra match. Fredric Andersson, breddvärvningen som många kritiserade Hemlin för ser ut nu som en riktig lyckoträff. Bra placerad på banan, spelar smart och använder kroppen bra. Holmberg imponerade också. Frejdig, rivig & orädd. Såg ut att ha ett rätt hyfsat skott också.
Mycket skön vinst! Men jag måste säga att jag mer andades ut av lättnad än kände ren glädje när Kolarik smällde in 2-1 pucken. Detta var näst intill ett måste för att serien ska andas vidare. Tror vi har större fördel än Frölunda ju längre serien går, just att få ihop spelet & få tillbaks alla skadade spelare + Sjögga. Många i lägre kedje heriakrin som jag tycker ska hyllas efter en sån här kämpamatch. Rohdin & Sundh har plockat upp sitt spel lite nu, precis som efterlysts, nu när Sebbe och McD är borta. De är oerhört viktiga i denna spelform. Himelfarb går från klarhet till klarhet. Jag tycker att om McDonell ska få förlängt, så bör "farbrorn" få det också. Frågan är dock vart han ska spela då jag antar att LHC kommer värva in en ny center, och Almtorp har de ju gått ut med att han är deras "gjutna 3e center". Hultström måste jag också plussa för. Blev orolig varje gång han hade pucken, men spelade smart matchen igenom och gjorde en gedigen insats.
Nästa match i Scandinavium blir oerhört tuff. Jag tycker att vi gör en riktigt bra defensiv match idag, Högberg var solid (dock såg ej otagbart det målet som de släppte in, men det tog han igen med att rädda oss i sudden i boxplayet) men det offensiva måste upp ett par snäpp. Vi kör gärna dump & flipper puckar in på chans i offensiv zon som inspel. Medan Frölunda hittade mer lättare vis att ta sig in i våran zon. Vet inte om det handlar om stress eller om Frölunda bara är så mycket bättre än oss i den spelformen, men det måste luckras upp. Där faller mycket ansvar på spelare som Arlbrandt och Hjalmarsson. Även Kolarik är ganska så osynlig emellanåt, men han dyker ändå upp där han behövs likt den målskytt han är, rätt plats vid rätt tillfällen. Arla & Hjalmar har sett mer krampaktiga ut hittills i dessa två matcher, kan vi få igång dom så har vi goda chanser att sno denna serie. Sålänge försvarsspelet fortsätter trumma på & Högberg gör solida insatser i mål, så är jag försiktigt optimistisk... 🙂
Någon mer än jag som reagerade på att Junland hade ett "C" på bröstet? Jag blev rätt så orolig när jag såg det, för mig, så indikerade det att Mange Johansson är borta året ut. För inte syr man väl på ett "C" på en spelare om ens ordinarie kapten är bara bort någon match hit o dit? I NHL skulle man aldrig mitt under säsong "byta" kapten så. Möjligen att ett extra "A" kommer på en tredje spelare. Märkligt att se Junland åka runt med C på bröstet, det kändes inte helt rätt bara. Det skulle vara oerhört tungt om Mange är borta för resten av slutspelet. Kan inte hitta info nånstans vad det är som spökar för honom, nån som vet? Om vi på nåt sätt lyckas komma till semi, så känns det som ett måste att ha Mange på isen i ett förmodat möte med SAIK. Vårat befruktade PP är inte i närheten av lika effektivt utan våran kapten heller. Vårat PP kan vara skillnaden mot att komma långt i ett slutspel eller få respass nu i kvarten. Håller alla tummar för att Mange kommer tillbaks snart.