Jacko wroteLeffe wroteUppfattade inte riktigt hur SHL "linjerna" kommer se ut nästa år och åren efter? Någon som kan förklara? Fortfarande 10:an till playoff? När det sedan blir 14 lag har 11 spelar färdigt?
Edit:
Nästa år ska alltså 11:an och 12:an få spela en matcherserie mot nått allsvenskt lag för att få stanna
Året efter ska lag 13 och lag 14 spela de matchserierna, så då blir det färdigspelat för lag 11 och 12?
Som jag fattade det som så skrotar de kvalserien helt nästa år, inga elitseielag riskerar att åka ut just nästa år och så gör de allsvenska lagen upp om två platser. Sen ska två lag från div 1 göra upp om de platserna i allsvenskan som plats blir över. Alltså inte helt omöjligt att typ vita hästen får en plats i allsvenskan. Så jag tolkade det som. Sen i framtiden blire bäst av sju matcher mellan topplag i allsvenskan o bottenlag i elitserien on platserna i SHL
Nja, efter att ha läst det ca 17 gånger så är jag nu rätt säker på att 11:an och 12:an får lira bäst av sju serie.
Förloraren från HockeyAllsvenska finalen, lag 1-3 från Slutspelsserien och 2 lag från SHL möts i Direktkval till SHL i en matchserie bäst av 7. Segrarna till SHL. Förlorarna spelar i HockeyAllsvenskan kommande säsong.
Nästa säsong så kommer alltså 1:an i allsvenskan möta 2:an i allsvenskan om en plats i SHL. Förloraren och de 2 SHL lagen kommer att få möta de 3 bästa lagen från serien med lag 3 till 8 i allsvenskan.
Året efter blir än mer komplicerat.
Vinnaren i matchen mellan allsvenska 1:an och 2:an får möta lag 14.
Förloraren i matchen mellan allsvenska 1:an och 2:an får möta segraren i segraren i serien med lag 3 till 8. Vinnaren i den serien får i sin tur möta lag 13 i SHL.
För att klargöra:
- Det kommer spelas en Allsvensk final mellan 1:an och 2:an. Bäst av 5.
- Det kommer spelas en "slutspelsserie" mellan lag 3 till 8 där vinnaren får möta förloraren i Allsvenska finalen.
- Lag 13 i SHL möter det senare laget medan lag 14 möter vinnaren i Allsvenska finalen. Bäst av 7.
Ifall ni hittar några felaktigheter i det jag skrivit så säg till. Detta var väldigt rörigt.