Det är nog ingen tvekan om vilken målvakt utespelarna vill ha i kassen heller, några quotes efter matchen:
Salmonsson:
– "Vart har han varit hela året?! Han har stått fem matcher och vunnit fem, och släpper in mindre än ett mål per match. Han har varit jättebra och lugn, det kommer inga returer."
Rahimi:
- "Jag tycker han kommit in och gjort det riktigt bra. Han är stor, lugn och stabil. Det känns skönt att ha honom där bak."
Och så tillslut:
"Roger Melin, LHC-tränaren, om varför han valde Högberg före betydligt mer rutinerade Christian Engstrand:
- Han har spelat så bra i de matcher han stått att han var förtjänt av att fortsätta. Han spelade lugnt och stabilt."
Samtidigt så sa Melin på presskonferansen att han är fortsatt konfundersam om valet "i långa loppet" i kassen att spela antingen "den formstarke men oerfarne" Högberg eller "den rutinerade, som varit med förr" Engstrand. Bara hoppas Högberg fortsätter följa upp ett par starka insatser så Engstrand sitter cementerad kvar på bänken. Inte bara för denna säsongs skull utan även nästa, då allt talar för att Högberg har en av målvaktsposterna medan Engstrand lär lämna. Visst, Engstrand stod i mål ifjol när vi hade ett lyckat slutspel. Dock var han långt ifrån den stora anledningen till framgångarna i slutspelet (ganska mediokra 2.87 //.913%) mot grundserien (1.89 //.936%). Så att han skulle ha så överdrivet stor erfarenhet av slutspelsmatcher & "höja sig när det gäller", vet jag inte om jag kan hålla med om i resonemanget. Om det är argumentet som Melin skulle ta till OM han skulle peta Högberg längre fram.
Nyttig erfarenhet för Högberg's utveckling såsom självförtroende att få lira matcher, rid vidare med denne grabb i kassen! Man utvecklas inte på bänken! 🙂
I övrigt så kan jag säga att livet känns jäkligt bra just nu, slutspelstider à la hockeyfebern börjar infinna sig rejält för min del, vårsolen börjar titta fram rejält... Men ända som jag kan tänka på är morgondagen... Kan det inte bli onsdag kväll nångång?! 😛