En tätort på en slätt
Extremt intressant diskussion! Det skulle ju aldrig LHC välja att göra men i ett pressumtivt universum där de har det så är det ju LHC som dikterar ramsor, tifon och den organiska utvecklingen av supporterkultur. Jag ser framför mig att väldigt stor energi och tid läggs på supporterkultur som iställer kunnat läggas på business och idrott. Likt förbannat hade det ploppat upp egna grupper och falanger så det hade troligen blivit en enda röra.
Sen med liten hand på hjärtat har ju WL tenderat till att åtminstone bete sig som en officiell supporterförening i vissa små delar, vilket är oundvikligt under 40 års tid. Jag tänker främst på att WL sedan 13 år tillbaka har fått 30-tal biljetter nedanför ståplats att själva sälja tillallmänheten och ta vinsten själva. Historiken till det har med eftergifter från en omformning av ståplats så hela den dealen var på LHC’s initativ och förslag och aldrig ett krav/ en idé från WL’s håll. Med det skapar ju band till varandra som inte är helt okomplicerade. Tar man emot allmosor från LHC är man ju skyldiga att lyssna på dem, kan ju jag tycka. Vill man vara helt fristående ska man ju se till att verkligen vara det, fullt ut.
WL med sin storlek och mångfald behöver ju också alltid leva med en balans. Blir de för extrema i sina uttryck tilltalar det en för liten grupp. Blir de för ”Disney” och familjevänliga kommer det ploppa upp och bildas mindre fristående föreningar som tilltalas av en mer hardcore supporterstil. Som också hänt i Frölunda, Brynäs, Färjestad m.fl. Hatten av till WL som idag 2025 är så pass bred att den kan omhänderta och tilltala hela skalan av olika supportrar, alla är uppenbart välkomna. Det kommer ju dock till ett pris, det blir svårt att vara perfekt för alla i alla situationer.
För att knyta ihop säcken så skulle ju en officiell supporterförening innebära att LHC bestämmer vad som är perfekt och inte. Och det tror jag inte att de varken skulle vara duktiga på eller ha ett intresse av 😄