"Behöver någon stå i skottgluggen gör jag det"
Med Bert Robertsson i båset ska LHC få en tydligare identitet. "Om någon behöver stå i skottgluggen så gör jag det", säger han.
Efter åtta år och två SM-guld tog den profilstarke tränaren ett känsofyllt farväl av Skellefteå AIK efter kvartsfinaluttåget mot Djurgården.
Men det blev inte många veckor som arbetslös.
På onsdagen bekräftades att Bert Robertsson tar över ansvaret i Linköping HC – och har skrivit på ett treårskontrakt.
– Planen var att vi inte skulle gå ut med det riktigt än, men det läckte ut och. . . ja, det känns riktigt bra. Både med Linköping som stad, med LHC som klubb och med staben runt om. Annars hade jag inte hoppat på det. Det var just den här typen av jobb som jag letade efter och ville ha. Det är mycket som fallit på plats.
Så uttryckte sig 44-åringen när vi nådde honom uppe i Skellefteå.
Han verkade sugen på att komma igång här och nu, men kommer till Linköping i början av nästa vecka för att bekanta sig mer med laget och med staden. Officiellt tillträder han nya jobbet första maj, men han erkänner att han och general managern Niklas Persson redan haft snack om truppen och eventuella nyförvärv.
– Ja, det arbetet är redan igång. Att hitta rätt karaktärer är a och o, säger han.
Bert Robertsson är ett namn som väcker känslor i hockey-Sverige. Blir han arg och ledsen så döljer han inte det utan visar tårar och ilska. Och vem minns inte ett antal uppmärksammade presskonferenser med framförallt Roger Rönnberg?
Nu blir profilen den som står med huvudansvaret för hur hockeyn i Linköping ska exponeras under de närmaste åren.
Han säger:
– Jag upplever att det finns en stor hunger i föreningen och dessutom en stad med supportrar som längtar efter framgång. Det gör det extra inspirerande. Jag har pratat med övriga i ledarstaben och med flera andra i organisationen och alla är sugna på att vi ska göra något bra av det här. Jag har stor respekt för den kunskap som finns.
Du har mött LHC många gånger genom åren. Vad är din bild av laget?
– Som ett lag som varit tufft att kontrollera. Offensivt starkt. Däremot känner jag att det saknats lite kontinuitet. Det finns saker att skruva på och det ska vi göra tillsammans.
När vi pratar kommer han med ojämna mellanrum tillbaka till främst två saker.
Att mycket fallit på plats och att göra det tillsammans.
– Ska du skapa ett vinnande koncept måste alla vara med. Annars går det inte. Det är inte bara mig det handlar om, men är det någon som behöver stå i skottgluggen så gör jag det.
– Jag tror att det är viktigt att hitta en tydligare identitet. Det här är vi, det här står vi för och det här vi vill göra. En sådan identitet vill jag vara med och bygga upp, säger Bert Robertsson.
Han erkänner dock att det varit en hel del funderade.
Inte så mycket över att välja LHC – men över familjesituationen där fru och två barn kommer att vara kvar i Skellefteå.
– Vi har tagit ett familjebeslut på att jag ska flytta själv. Åtminstone till att börja med. Pojkarna vill vara kvar här uppe och efter mycket funderingar tror vi att det ska fungera. Det har varit ett tufft beslut, men det är en smäll som vi får ta, säger han.
Niklas Persson säger:
– Vi ska göra en omstart i föreningen och Berts ledarskap och syn på hockey går hand i hand med hur jag ser på det. Det känns enormt bra. Vi har fått den som tränare som jag mest av allt ville ha. Beslutet är mitt, men det är klart att andra har fått vara med tycka och tänka.
Vad är det som du fastnat för?
– Vi får in en ledare som är väldigt engagerad och passionerad och som framförallt är tydlig med vad han vill göra. Jag ville ha ett längre kontrakt för att kunna bygga för framtiden och för att göra något riktigt bra av det här.
– På sina ställen har det framställts som att vi ska en ledare som är tuff och hård. Jag gillar inte riktigt det där. Bert är inte den som står och skäller på spelare till höger och vänster. För mig handlar det mer om tydlighet. Han vet vad han vill, alla ska veta vad som gäller och samma regler gäller för alla, säger Niklas Persson.