Ja, mycket väl talat Sakic!
Viktigt såklart att värdegrunden efterlevs och inte är en pappersprodukt. Har jobbat på flera olika företag där man haft snygga formuleringar och moderna värderingar i presentationer och på intranät men som sen aldrig efterlevs när det väl kommer till kritan. Bl a ett konsultbolag som ville vara ledande inom jämställdhet och rekryterade f.d. jämställdhetsminister Nyamko Sabuni till styrelsen till en följd av detta. Nere på "golvnivå" gav man blanka fan i det när ett företag i regionen ville plocka in ett gäng konsulter och uttryckligen sa att de inte ville ha in kvinnor. Om mitt bolag stått upp för sina värderingar hade man såklart tackat nej till affären (som inte ens var särskilt stor) på stående fot, men det gjorde man inte utan gick de tillmötes för att håva in degen.
Lite samma feeling får jag kring Cluben här. Det ser snyggt ut att ge en kille en andra chans och att ta in transkulturen i en hockeyarena men bakom fasaden verkar mest finnas girighet och cynism. Som någon var inne på borde man förstått när man gjorde bokningen att det skulle komma en hatstorm (dagens samhälle fungerar tyvärr så) och hade då en chans att tydligt visa var man står. Om Joakims historia stämmer är det för mig ett tecken på att man i Cluben borde sätta sig ner, börja om och göra ett stort arbete med att utforma en ny värdegrund som alla som ska jobba i föreningen kan stå för. Annars hör de inte hemma i LHC. Att använda stora ord och formuleringar som nån slags fasad i marknadsföringssyfte kan och kommer skada föreningen ordentligt.
Blev kanske lite OT där, men andemeningen är att man ska passa sig för att skylta med storslagna värderingar om man inte kan efterleva de. Cluben tappar väldigt mycket trovärdighet iaf hos mig om Mäki hanterat den här situationen så som Joakim beskriver den.