Tänkte gå in lite på det som flera diskuterar i olika matchtrådar och det är:
Inställning, attityd, vinnarmentalitet eller om man nu så vill, helt enkelt det klassiska "det sitter i väggarna".
Jag har inte varit med på LHCs resa upp till SHL. Flyttade till Linköping 2004 och även att jag spelat hockey i större delen av mitt liv så har så hade jag inte något SHL-lag som jag kände någon tillhörighet till innan jag flyttade till Linköping och började gå på LHCs matcher.
Min tidiga bild av LHC var ett ganska snällt lag med många lirare som spelade en "snygg hockey".
Känns lite som att detta är den allmänna synen på LHC som hockeyklubb från resten av hockeysverige.
Jag ifrågasätter inte LHC-spelarnas vilja att vinna varje match, MEN!
LHC har under flera år haft spelare (Weinhandl, Mårtensson, Hlinka, Hlavac, Söderberg, Hjalmarsson, Arlbrandt, Kolarik, Taffe och Little) som tillhört den absoluta toppen i ligan och flera av dom har vunnit poängligan/skytteligan men LAGET har inte vunnit någonting. Hur kommer det sig?
Känns kanske dumt att göra jämförelsen men tittar man på SAIKs resa från tidiga 90-talet fram till för några år sedan så är det en ganska liknande resa som LHC har gjort (även om SAIK har längre historia bakåt) alltså från Div 1 upp till ett etablerat SHL-lag. Under de 2-3 senaste säsongerna hade SAIK ett monsterlag med ca 10 spelare som var helt otroliga och dom har 10/11 final, 11/12 final, 12/13 SM-guld och 13/14 SM-guld. I mitten av förra säsongen sparkar man Forsberg och plockar in Wallson och inför denna säsong tappade man i stort sett mer än halva laget och alla de otroliga spelare. Och nu tänkte man då kanske att, visst, SAIK kommer kunna värva in toppspelare men på papper så tycker jag faktiskt inte de har bättre lag än säg LHC, HV, Frölunda eller Växjö. Ändå så toppar de tabellen med 12 (!!!) poängs marginal ner till 2an Frölunda. Det är alltså lika långt mellan 1an SAIK (93p) och 2an Frölunda (81p) som det är från Frölunda ner till Play-in 7e platsen Färjestad (70p) och 29p (!!!) ner till 8e plats Luleå (64p). Hur kan detta vara möjligt?
Har SAIK på pappret ett så mkt bättre lag än exempelvis LHC? Nej.
Är spelarna i SAIK så mkt bättre tränade än exempelvis LHC? Jag tvivlar på det.
Är SAIKs spelsystem på mkt bättre än exempelvis LHCs? Tvivlar jag också på.
Vad är det som skiljer sig då? Varför fortsätter SAIK att trumma på med kontinuitet och vinner match efter match efter match oavsett motstånd.
Och där LHC vinner mot ett topplag men förlorar mot "skitlag". Spelar lysande i 2 perioder och katastrof i 1 period som kostar matchen och 3 poäng.
VAD ÄR PROBLEMET?