LINKÖPING. Fredrik Emvalls tröja hissas i kväll i Saab Arena.
För Sportbladet berättar LHC:s nya general manager om eventuella nyförvärv, känslorna inför tröjhissningen och hur klubben ska bli ett topplag i SHL år efter år.
– Givetvis har vi kollat på Skellefteå. De har lyckats med sin satsning, säger Emvall.
Den senaste tiden har det varit några tröjhissningar runt om i SHL. Bland annat har Johan Davidsson fått sin tröja hissad i Kinnarps Arena och Patrik Carnbäck i Scandinavium. I kväll har turen kommit till Fredrik Emvall, som spelat 642 matcher i Linköping.
– Lite svårt att förklara hur det känns, men enormt stort är det och givetvis en ära att få den upphissad. Någonstans är det ett kvitto på att man gjort något bra. Superkul. Häftigt, säger Emvall, som sedan en dryg vecka tillbaka är general manager i klubben.
”Vore fantastiskt”
Som spelare har han två SM-silver på meritlistan, men som GM hoppas han på en ädlare valör.
– Det vore fantastiskt kul för klubben och Linköping som stad, och givetvis är det mitt mål som general manager att vinna ett guld, absolut. Sedan om det är i år eller om tre år, det får vi se.
Hur vill du påverka klubben?
– Jag vill utveckla och driva klubben ytterligare. Vi ska vara ett topplag på den här nivån och vi ska ha en grym ungdoms- och juniorverksamhet. Det är mitt mål, och jag tror på sikt att vi behöver få fram lite fler juniorer till vårt a-lag, säger Emvall, som vill ha en röd tråd genom föreningen, från ungdomssidan upp till a-laget.
– Jag tycker vi ska ha koll på hur vi ska spela hockey och därifrån värva spelare, och även ner i åldrarna. Vi vet hur vi vill spela hockey och då rekryterar vi därefter. Vi ska givetvis prata ihop oss mer kring detta, men alla ska veta hur man spelar i LHC och vad det är som gäller.
”Alla ska veta vad som gäller”
Har det saknats tidigare?
– Jag vet inte. Jag ska i alla fall förtydliga det. Sedan om man kallar det röd tråd eller inte, men alla ska veta vad som gäller när kommer till LHC.
Har ni försökt ta efter någon speciell klubb?
– Givetvis har vi kollat på Skellefteå. De har någonstans lyckats med sin satsning. Alla juniorer som kommer upp i a-laget vet hur de ska spela och vad som krävs. De har varit ledande och det visar inte minst de två senaste gulden.
– Med tanke på hur många spelar de tappade i år är det fascinerande hur bra de fått ihop det, säger Emvall.
Linköping ligger för tillfället på en sjunde plats i tabellen. Östgötarna har imponerat framåt och gjort 30 mål, men defensivt har det inte sett lika bra ut.
– Offensivt har vi ett fantastiskt lag, utan vi måste få ihop defensiven, men det är inte bara backar och målvakter det gäller, utan även forwards. Man ser ändå skillnad på framför allt Frölunda och Skellefteå. De spelar verkligen en modern hockey och jag tycker de jobbar lite hårdare i backcheckingen, det är ingen som glider. Dit måste vi komma. Försvarsspelet är det vi behöver träna lite på.
”Håller ögonen öppna”
Dessutom är både Magnus Johansson och Mark Matheson skadade. Är det aktuellt att värva någon back?
– Med båda borta har vi fem backar kvar och det är tufft att spela på fem backar en längre period, men enstaka matcher går bra. Men vi får se. Vi kollar lite, men det är inget som är på gång eller klart. Vi håller ögonen öppna.
Har du haft någon mer kontakt med Simon Hjalmarsson, som inte tog plats i NHL?
– Nä, det har vi inte. Men vi har sagt att vi givetvis är intresserade. Sedan är det inte en forward vi behöver just nu. Om han vill komma hit måste vi göra vad vi kan, för han är en fantastisk hockeyspelare, men vad jag förstått är han intresserad av att gå till Ryssland, säger Fredrik Emvall, som från och med i kväll kommer att ha sin tröja, nummer 33, i taket i Saab Arena.