Ghoul wrote
Ping Bergsten: Skriv en krönika om det otroligt bedrövliga beslutet om flaggförbud. Ta fram sågen och gå lös på alla nivåer i hur dåligt det är. Varför gäller det bara oss och inte andra lag? Hur ser Pajen mfl på detta? Har man haft dialog med WL? Stämningen i hallen har varit den bästa på flera år och behövs mer än någonsin. Jag hoppas verkligen inte att trycket på stå/aktiv sitt minskar på grund av detta även om det givetvis är en stor jävla risk.
Vad händer om WL kör flaggtifo imorgon? Spel inför tomma läktare?
Mailat Bergsten:
” Hej Per
Vore det inte på sin plats och av allmänt intresse att gräva lite i det här med flaggförbudet efter bengalsoppan i Oskarshamn.
Hur tänkte tävlingsnämnden? Var är syftet?
Jag kan förstå delar av tankegången. Någon/några gömde sig bakom en flagga och tände en bengal. Flaggan tog eld tydligen. Men att utifrån det förbjuda flaggor. Det är inte rimligt. En fet banderoll eller ett 10x10 stort tygsjok i ett tifo är tydligen okej. Hur väl gömmer man sig inte bakom ett sånt och hur fantastiskt bra brinner det inte.
Bengalen är problemet. Personerna bakom den ska straffas.
Som det är nu bestraffas en hel publik och vårt lag, helt utan grund som jag ser det.
Tävlingsnämndens rätt att bestraffa beskrivs i SIF stadgar, kap 7 para 3. Står inget där om annat än penningböter. På vilka grunder och med vilket mandat utdelas detta ”straff”. Tänker man ”garantera säkerheten”? På vilket sätt förstärks säkerheten genom detta beslut, se resonemang ovan om andra eldfängda material.
Sist men inte minst... vad GÖR LHC? Om något. Varför sker ingen kommunikation eller information kring detta inför matchen i morgon och på torsdag.
Med vänlig hälsning”