Nu har det varit tyst ett tag. Jag väntar med spänning på nästa spelare att presenteras. Forwardsidan har diskuterats flitigt och om det ser ut som nedanstående kan vi nog enas om att det ser bra mycket bättre ut än förra säsongen. Om man ska hårdra det så tycker jag att det egentliga stora tappet stavas Simon Hjalmarsson. I gengäld får vi till nästa säsong en toppcenter, Broc Little, Nichlas Hardt och en Jakub Vrana som verkar vara dynghet i J18-VM. Jämför man med säsongsinledningen så har man dessutom förlängt med Kent McDonell som är jävligt nyttig på flera sätt!
I nedanstående borde alla kedjor kunna producera en del poäng, framförallt topp tre.
Hardt – Sjögren - Arla
Little – Lander/någon annan - Kolarik
Vrana – Sebbe - McDonell
Sundh – Almtorp - Laxen
Rohdin
Målvaktssidan ser också bättre ut än förra säsongen. Det ska bli mycket intressant att följa Högberg och se om han lyckas spela på en jämn hög nivå. Topparna besitter han onekligen! Rautio är ju en ganska osexig värvning om det skulle vara en förstamålvakt vi var ute efter. Högberg har dock varit så bra att han ska få chansen att ta förstaspaden (eller mestadelen av den). Då tycker jag Rautio är en bra backup-värvning, med förutsättning att han inte är svindyr.
Backsidan ser oroväckande tunn ut än så länge. Som jag ser det har vi fyra backar som håller i SHL. Pettersson och Hultström kan hålla SHL-klass när de är som bäst, men allt för ofta är de för stora riskmoment. Ser man till slutspelet så tycker jag att Hultstöm var klart bättre än när han var som mest hackkyckling. Jag tycker också att han avslutade klart starkast av herrarna Pettersson och Hultström. Så om någon av dessa ska starta i något ordinarie backpar så skulle jag föredra Hultström. Med det sagt så gillar jag inte vad jag själv skriver. Jag tycker och tror att båda skulle må bäst av någon säsong i allsvenskan. Kommer Mange att fortsätta? – Kanske. Det vore självklart kanon med de offensiva kvaliteter han besitter. Det är dock tydligt att Mange börjar bli till åren. Det är verkligen ingen speedkula och han har inte heller fysiken som uppsida. Mange är ganska lättrundad för en speedig forward men offensivt är han oersättlig. Hur som haver kan man inte klassa Mange som den outstanding SHL-backen som man kunde göra för några år sedan.
Jag undrar verkligen hur man tänker här. Bäckman och Lorentzon försvinner, Hultström och Pettersson håller inte riktigt måttet och Mange kanske slutar. Finns det någon junior som skulle kunna ta en ordinarie plats här? Om vi leker med tanken att Mange fortsätter och en av Hultström/Pettersson blir ordinarie så är det fortfarande två backar som ska värvas.
Mange (?) – Dahlström
Junland – ?
Matheson – Rahimi
Hultström - ?
Lånas ut: Pettersson, Karlsson