Franckie Burns wroteNu när bröderna Westerholm är klara för Brynäs så kommer jag att tänka på två andra allsvenska spelare som jag har hört väldigt mycket gott om. Daniel Zaar och Dennis Everberg. Två spelare födda på 90-talet med bra storlek och enligt rapporterna väldigt bra inställning. Problemet med dessa herrar är ju att de inte omedelbart skulle vara aktuella för topp 6 och övriga spelartyper finns det ju som bekant tretton på dussinet av i LHC. Kanske inte ska rabbla namn som aldrig kommer bli aktuella men som hobby-sportchef så skulle jag vilja se spelare i tredje och fjärde som är unga och aspirerar på att ta sig uppåt i hierarkin. Som Zacke när han började i fjärde och året efter ledde tredje för att ytterligare ett år senare centra andralinan. Dagens rollspelare som McD, Almtorp, Sundh, Himmelfarb och även fantastiska Sebbe Karlsson är ju skickliga på det de gör men de har knappast potential att ta klivet upp och bidra i en producerande kedja, och snittåldern ligger runt 30 år(=färdig spelare). Skellefteå däremot verkar ständigt ha sådana spelare på gång. Oscar Lindberg, Melker Karlsson och Arvidsson är några som jag kommer på direkt som klättrat genom deras kedjehierarki.
Röglespelarna är dessutom så där lagom unga och lagom bra. Vem vill värva en Filip Forsberg, Elias Lindholm eller Burakowsky som man vet har längtat till Nordamerika sen han var 12 och kommer ta första bästa flyg så fort agenten fixat en provträning?
Den saken har jag efterfrågat länge. Spelare med potential att klättra i hierarkin, och som inte är förankrade i en gnuggar-roll. Jag tror att den konkurrensen måste finnas och att laget mår bra av det. Nån nämnde Alvarez i Malmö också tex, en spelare som skulle kunna börja i en tredjelina.
Att ha det som det är nu skulle kunna fungera om istiden portionerades ut annorlunda, men eftersom Melin rullar jämnt på laget så tycker jag att det blir fel. Summa summarum så tror jag hårt på filosofin med att ha "hot" i samtliga kedjor. Det fungerar självklart inte att ha offensiva spelare rakt igenom bara, men att ha spelare med en offensiv uppsida i varje kedja åtminstone.
Som en liten parallell så saknar jag också spelare som skjuter bra i de lägre formationerna. Det kan vara en spetsegenskap en spelare har, utan att vara någon landslagsspelare offensivt i övrigt. Mot slutet fick vi in McD, och han skjuter förvisso bra. Det måste finnas från början. Kolla på Skellefteå vad ett bra skott kan betyda.
Jag ser också ett problem i många backars oförmåga att få igenom skotten. Det handlar inte heller om att våra defensiva backar ska vara några superskyttar, men skotten måste fan förbättras från blålinjen.