Kapten Duck wroteDet finns nog inte en kotte på detta forum inte är evigt tacksamma för vad Mårtensson, Weinhandl, Hlinka, Hlavac, Söderberg, Arla och Hjalle gjort för klubben.
Vad vi däremot har haft är en superkedja som briljerat i serielunken och som i vissa fall kommit upp i normal standard i slutspelet. Jag tror nog Jacko mer syftade på balansen av spetsen i laget. Och den tycker jag ser riktigt bra ut i år. Och det ska därför bli riktigt spännande att se om det kan hålla i sig i slutspelet. Jag tror det kan bli riktigt jävla bra men i den bästa av världar hade man fortfarande vilja se dom i aktion i slutspelet innan man signar om någon av dom. Så jag förstår om man jagar deras signaturer redan nu då de är riktigt bra spelare med potential att ta oss hela vägen.
Tack, det var givetvis det jag syftade på. Jag uttryckte mig väl lite smått slarvigt (iaf om man ska ta allt precis ordagrant)... När jag menade att vi byggt lag som kan "briljera" i grundserien så syftar jag på strukturen, att LHC har nästan alltid haft så, ända sedan div 2 tiden, att satsa på en riktig superkedja som sprutar in poäng och på så vis "gömmer undan" de andra hål som finns lägre ned i kedjorna. Det fungerar givetvis inte i längden och iår ser det bättre ut än på länge på den fronten, så jag är fortsatt förhoppningsfull om att vi kan få uppleva en lång och rolig säsong! Ofta i ett slutspel så kan man kolla tillbaks att det är de lagen som har det där djupet som vinner guld/stanley cup eller vad det nu kan vara... Det lag som har 3 ja t.o.m kanske 4 kedjor som kan producera... Där känner jag varit lite vårt misslyckande att all press funnits på just det årets "superkedja" ska fortsätta spruta in poäng, om de nu heter Uffe, Helber, Tony, Weinis, Morrisson, Knuble, Huselius, Hlinka, Hlavac, Arla, Hjalmar, Söderberg osv... Tar motståndarna bort vår första kedja så har vi ofta inte så mycket annat att sätta emot. Därför jag var rätt putt det året Söderberg blev avstängd och vi var tvungna att tänka om och då sprida ut våra offensiva vapnen istället för att ha EN kedja (som HV i första matchen rätt enkelt fick ur balans). Då vände vi och vann mot HV men sen kändes vi som att vi förlorade på att sätta tillbaks en iskall Söderberg (Elitseriens klart största dominerande faktor hade 1+1 i slutspelet för oss på 6 matcher, riktigt blek i jämförelse mot grundserien) i första kedjan istället för att låta Zacke spela vidare där och sprida ut de offensiva hoten då segervapnet. Det är bara ett exempel på hur motståndarna lyckats läsa oss och styra undan våra vapen så vi skjuter oss i foten istället. Både Hjalmarsson och Söderberg kunde man väl rätt tydligt se mot slutet av säsongen när de redan hade sprutat in poäng och fått sin "statistik" till sitt skyltfönster mot större ligor att motivationen var inte alltid hundra procentig att verkligen prestera i LHC, de påvisade ofta upp ett dåligt humör också som styrker denna observation då de inte kände för att "bita ihop" och "ta skiten" när motståndarna försökte göra det jobbigt för dom, många onödiga utvisningar och matchstraff som påföljd av denna rätt tydliga oskärpa och fokus på stundande allvar, utan huvudena var nog mer längre fram i tiden, så jag tolkar dessa beteenden iaf.
Arla tror jag försökte så gott han kunde och han var nyttig för oss givetvis även i slutspelet, även om jag tycker att han är en sån typ av spelare som gör sig bättre i grundserien än i ett slutspel då hårdare tag krävs och ytorna krymper. Därför jag skulle vilja se oss bygga ett lag mer utifrån karaktär och fysiskt spel till nästa säsong, lägga prio på det före "finlir" och "klapp-klapp"-mål à la 14 pass innan vi lägger in pucken i öppen bur (som varit lite så LHC velat spela så länge jag följt laget ända ned till lägre divisioner). Mål är mål och jag tror att en justering i spelet att spela mer tillknäppt och fysiskt skulle skörda oss framgångar mot slutet av säsongen mer än det gjort under dessa 15 år i högsta ligan. Bara en tanke... Men som sagt, jag tycker det ser bättre ut iår än på länge. Jeff Taffe tror jag speciellt kan vara en rejäl nyckel i slutspelet, det känns som han kommer hantera det och kunna fortsätta producera mer än vad kanske Little och Micflikier kommer göra som känns som de är mer beroende av den där lilla extra ytan man får under grundserien, men det vet man ju inte förrens vi är där.