Franckie Burns wroteJag håller med om att det är intressant att blanda in lönen då den förhoppningsvis avspeglar de förväntningar man kan ha. Av seriens bäst betalda forward kan faktiskt kräva att han ska vara just bäst i serien. Lagets bäst betalda back ska vara lagets bästa back, så länge inte någon underifrån utvecklas och går om.
Men, jag håller med Jacko om att det många gånger är lönlöst att spekulera. Det är väldigt många här inne som verkar vara fina killar med huvudet på skaft men jag köper inte när folk säger att Salle tjänar si och Sundh tjänar så, utan att visa något som helst bevis. Inte ens ett "jag har hört från en kompis med nära insyn…" får man. Bara "Mange har gruvligt bra betalt…", typ.
Det förefaller dessutom orimligt att samtliga här på forumet (i somras) pekade på Rautios statistik som en frukt av Rönnqvists spelsystem och sen samtidigt menar att Hemlin bommat detta resonemang helt och betalat honom för sina siffror som om han hade stått i Modo eller Leksand. Har Hemlin missat att Luleå spelade en kompakt defensiv som gick ut på att eliminera kvalitativa avslut? Vad tyder på att Hemlin är så inkompetent?
Dessutom, angående Sundh, så var killen en 3:e/4:e-linaspelare i hv. Luleå hade inför förra säsongen Abbott, Abbott, Klasen, Olauson och Ledin att addera till en pool av potentiella toppspelare med Cehlarik, Wallmark, Johan Forsberg, Linus Persson, Anton Hedman mfl. Är det bara jag som reagerar på det orimliga i att ge Oscar Sundh, som aldrig bevisat sig som en topp 6-spelare i SHL, ett "drömkontrakt" till denna trupp?
Och apropå Johan Forsberg så vann Luleå budgivningen om honom över Skellefteå men nyligen framkom att han tjänar runt 50-70K i månaden(Ek, Expressen). Bara för att Luleå bjöd mer för Sundh än vad hv ville bjuda så betyder inte det att han tjänar 150K.
Ge mig nånting. En artikel i tidningen. En bötesdom från disciplinnämnden. En farmors brorson som känner ismaskinskillen…
Just nu har vi, också enligt Ek, att Mattias Sjögren tjänar 205K/mån och att Kolarik hade 120K efter skatt. Sen har vi lite vänner här på forumet som hävdar att Sundh och Salle lyfter 120-160K i månaden. Jag tvivlar faktiskt på de uppgifterna, men böjer mig utan att blinka om jag bara får se något som helst bevis.