Är medveten om att jag är tidigt ute och mycket hinner säkert hända men då tankar kring LHC mest leder till ångest i dessa dagar satt jag istället och funderade över kommande OS och pillade ihop min egen Tre Kronor-trupp. Följ gärna upp med era egna lag, vem/vilka hade ni tagit ut istället och varför?
Förutsättningarna är att truppen ska inkludera 25 spelare som samtliga måste finnas i den preliminära truppen. 3 målvakter är ett måste, annars är det fritt fram med fördelningen backar/forwards.
Målvakter
Henrik Lundqvist
Robin Lehner
Jhonas Enroth
Kommentar: Lundqvist är förstås given etta. Lehner är lika given som två, dels för att han varit riktigt bra i Ottawa och dels för att han har framtiden för sig och troligtvis är den som kommer ta över som etta när Lundqvist lägger av. Vem som får hänga med som tredjekeeper känns lite skit samma, men Enroth har mest rutin och det får avgöra i det här fallet.
Backar
Erik Karlsson - Carl Gunnarsson
Oliver Ekman-Larsson - Henrik Tallinder
Niklas Kronwall - Jonathan Ericsson
Johnny Oduya - Niklas Hjalmarsson
Kommentar: Karlsson och OEL behöver inte kommenteras, supergivna. Kronwall/Ericsson och Hjalmarsson/Oduya är alla givna en och en, men blir ännu mer givna om man beaktar att de dessutom spelar ihop till vardags. Calle kan gå in och ta en "stay at home"-roll ihop med t ex Karlsson. Detsamma gäller Tallen med OEL. Victor Hedman undrar nån? Visst, han har varit het i år men har varit usel i landslaget på stor rink och de tvåvägsbackar han konkurrerar med är helt enkelt bättre imo.
Forwards
Henrik Zetterberg - Nicklas Bäckström - Patrik Hörnqvist
Daniel Sedin - Henrik Sedin - Loui Eriksson
Alexander Steen - Patrik Berglund - Marcus Johansson
Carl Hagelin - Marcus Krüger - Gabriel Landeskog
Extra: Daniel Alfredsson, Johan Franzén
Kommentar: Zetterberg, Bäckström, Sedinx2, Steen och Eriksson är förstås givna. Hörnqvist är rightad och borde komplettera Bäckis/Zäta bra. Marcus Johansson är oerhört smart och passningsskicklig vilket jag tror passar bra med Steen. Även om han varit halvdan i år får Berglund centra tredje i brist på naturliga centrar och faktumet att han spelat mycket ihop med Steen tidigare. Hagelins speed kan bli ovärdelig på stor is, Krüger täcker upp bakåt och Landeskog sliter och skapar ytor åt Hagelin. Alfredsson är lite överskattad som spelare imo men har erfarenheten och är dessutom rightad och är därför användbar vid skador och i en andra PP-uppställning (Någon expert skrev att han var given i förstauppställningen som point, men där har jag mycket hellre Erik Karlsson). Franzén nyper den sista platsen då han kan gå in lite varsom och ädnå göra ett bra jobb.