Klas ger ju intrycket av att vara väldigt klok och han hans uttalanden från innan han lämnade var ju att han visste att det skulle ta tid innan han kunde förvänta sig speltid i NHL. Tror han kommer köra minst ett år till där borta. Vill han hem så tror jag bara han behöver hinta om det så får han ett förslag från Hemlin. En super trygg back som vore guld för oss men som vi nog tyvärr får vänta på.
Jesper Pettersson känns given på 6 backar nästa år. Innan skadan tycker jag han var bästa back och det verkar som att Roger är extremt förtjust i honom. Att han inte skulle ha en plats vid starten av nästa år håller jag som otroligt. Vad gäller de andra yngre killarna så är ju alla rapporter positiva. Både Bobbo och Nielsen har ju gjort det väldigt bra i AS. Tror att båda får chansen att slåss om en 7/8 backplats nästa år. Vem av dem som tar en plats beror väll mest på vem som visar att de vill ha den. Sen har vi ju Anton Karlsson också som iaf jag tyckte gjorde ett väldigt bra jobb när han var uppe och spelade med a-laget. Han kanske skulle må bra av ett år i AS men annars ser jag absolut att han är med och slåss om en 7/8 backplats.
Ser absolut inte att varken Jeppe, Bobo, Jonathan eller Anton kan gå in och ersätta Hävelid. Det är stor skillnad att slåss om en 7/8 backplats och en 2/3 backplats. Niklas sväljer ju extremt mycket istid i BP och tighta situationer. Där bör vi ta in en rutinerad back. Det ryktas ju om Junland och han kanske kan utvecklas med Roger (precis som han gjorde senast) och om han mognat och kommer hit med en ödmjuk inställning tror jag det kan bli flipp. Mycket som ska falla på plats dock.
Weinhandel kan inte må bra. Den nackskada som höll honom borta verkar ha gjort honom rädd på isen. Han söker inte situationerna längre och viker alltid av snarare än att fullfölja och gå på mål. En stor del av hans styrka låg i att dyka upp med fart i de farliga lägena runt mål. Nu för tiden kan man räkna på en hand hur ofta han befinner sig i det området. Oerhört svårt att göra mål nere i hörnet. Det bästa, för alla, vore om MW pensionerade sig och frigjorde löneutrymmet. Tar för givet att han lyfter högst lön i hela laget och det är tyvärr ohållbart givet hans prestation.