Turerna kring Rögle, Gath och Deveaux känns riktigt smutsiga.
Deveaux snackar med Gath (en erkänt ful, feg f.d. spelare som gjort en karriär av att dela ut fega tjuvsmällar och sen spela oskyldig efteråt), vänder sig om på en millisekund och tar full fart mot Helmersson. Nån i ledningen går ut och dementerar Gaths inblandning och anklagar pöbeln för förtal mot Gath efter att ha pratat med honom.
Varför dementerar inte Gath själv?
Enligt Ordföranden (som befann sig långt från situationen) ska Gath bara ha frågat om han var fit for fight. Bullshit.
Min gissning är att de snackat om hämnd mot Helmersson innan, Deveaux åker fram till Gath och frågar "är det ok om jag ger mig på honom?" och Gath godkänner utan att veta vad Deveaux ska göra.
Dessutom visste spelare och ledare i Rögle och Västerås om vad Deveaux gjorde eftersom de såg det. Alltså bör det rimligen även nått Rögles ledning. Ändå får han spela de två sista matcherna. Sen när bilderna når media stormar man ut, sparkar Deveaux och förklarar hur beklagligt det är. Man avsäger sig allt ansvar genom att göra sig av med Deveaux, som redan spelat färdigt och förmodligen ändå inte fått förlängt kontrakt.
Smutsiga Rögle.
Även om jag är allergisk mot att dra in civilrätt i ishockey så hade det varit bra med en rättegång i det här fallet så Deveaux mer eller mindre tvingas säga vad han och Gath snackat om. Är ju egentligen ingen stor grej men Rögles agerande efteråt om det är som jag och många andra tror är så fult och ryggradslöst.