Jag tycker att det är viktigt att notera att skott inte tillhör antingen "ska ta" eller "ska inte ta" kategorierna. I hockey finns det i princip inga skott som är omöjliga (du kan ju faktiskt råka få ut klubbspetsen även på den svåraste överspelningen), utan väldigt många ligger i gränslandet mellan "ska ta" och "ska inte ta". Andersson har varit kass stundtals och släppt många billiga puckar, men jag tycker inte det är en tavla igår. Det är orättvist att säga att AIK-spelaren "fiser iväg ett skott från blålinjen" när det är ett stenhårt slagskott ett par meter in från blå från en spelare som rör sig i hög fart snett genom zonen.
Hur som helst, oavsett nivån av tveksamhet i ovannämnda ingripande så tyckte jag överlag att AA och hans samspel med försvaret var bättre än tidigare. Till skillnad från många tidigare matcher så såg inte utespelarna skitskraja ut så fort en motståndare skulle avlossa ett skott, och det tycker jag är ett bra tecken. Det återstår dock mycket att göra för Andersson innan hans rykte som oerhört stabil backupmålvakt är reparerat.
I övrigt så funderar jag på om inte Lorentzon är på väg att, eller åtminstone borde, petas ner till extra back. Hans styrka är som bekant att vara stor, stark och småful, men det yttrar sig numera mest i att han står och knuffar folk i ryggen vid sargen. Han vinner sällan pucken med det spelet, och även om han skulle göra det kan han inte spela sig ur situationen. Kanske att jag inbillar mig, men nog tyckte jag det fungerade bättre för honom förra säsongen?