cremator wroteJag hade inte möjlighet att se första perioden, men det verkar inte ha varit någon större miss. Resten av matchen såg spelmässigt ganska bra ut, framförallt är jag grymt imponerad av vår forecheck. SAIK såg riktigt pressade ut när de hade pucken i egen zon och en av våra mest framgångsrika spelare där var Arlbrandt, som andra redan varit inne på ser ut som en ny människa.
Problemet är att våra egna backar är ännu mer "mottagliga" för hög forecheck. Stressade passningar i parti och minut och just inte mycket ordning på någonting.
Det är två saker som verkligen gör mig förbannad i den här matchen. Det ena är såklart PP-spelet. SAIK har bättre chanser än vad vi har när vi spelar 1 man mer. Det är helt oacceptabelt. Särskilt mtp att SAIK gör 3 av sina mål i just PP. Så är det i täta matcher och utan ett fungerande PP kommer vi slarva bort massor med poäng. Och apropå just slarv så är mitt andra irratationsobjekt i den här matchen Magnus Johansson. Blir bara sämre och sämre. Inne på 3 baklänges och direkt skyldig till fyran när han i vanlig ordning ska krångla till det istället för att spela enkelt. Han är för långsam, han är sönderläst. På 10 matcher, med hur mycket speltid som helst, särskilt i PP, så har han producerat 3 assist...
Målvaktsfrågan är rejält avhandlad. Och nej, jag vill inte ge Andersson sparken, men jag var tveksam till värvningen från början och jag känner mig inte direkt tryggare med vad jag sett. Och vi vet ännu inte om Engstrand klarar av att hålla nivån under många matcher i rad. Frågetecknen från i våras för MV-sidan kvarstår.
Vi saknar en given andracenter. Nu tycker jag att man ska fortsätta spela Himelfarb med Weinhandl och Jämtin, främst för att det inte finns något annat alternativ i truppen. Men det är viktigt att den kedjan får fart. För när vår förstakedja kör fast, vilket alltid händer i vissa matcher, så måste man ha åtminstone en kedja till som kan producera.