På lördag börjar det, och vi får inte vara med. 🙁 Though shit, men det kan ju ändå vara skoj att diskutera det hela här...
Själv funderade jag lite på vad jag tror om kvartarna och tippar så här:
Luleå-AIK 2-4, AIK till semifinal
Bygger tipset på att AIK har bästa målvakten. Luleå har i och för sig släppt in minst mål i hela serien, men heller inte gjort så många. Stockholms-AIK är dessutom bättre i både PP och BP och sånt kan mycket väl bli avgörande. Luleå har dessutom en del förväntningar på sig efter seriesegern och jag är tveksam till om dom kan leva upp till det.
Skellefteå-Modo 4-3, Skellefteå till semifinal
Det här tror jag blir en ruskig holmgång. Skellefteå går vidare för att de är lite bättre i varje lagdel. Joakim Eriksson i målet kan växa ut till en jätte. Tellqvist tycker jag är för ojämn. Sju matcher på grund av att det blir ett riktigt krig.
HV71-Färjestad 3-4, Färjestad till semifinal
Här blir det också 7 matcher. HV har målvaktsproblem, det har inte Färjestad och det tror jag fäller avgörandet. HV har liksom smugit med hela säsongen utan att någon egentligen har fokuserat så mycket på dom. Lite anonyma nästan. Färjestad har haft det tufft och jag tror krampen för dom släpper nu.
Brynäs-Frölunda 2-4, Frölunda till semifinal
Brynäs har levt stort på sitt PP och det är förstås viktigt i slutspel. Men Brynäs lär inte få lika många möjligheter till numerära överlägen nu eftersom ribban höjs en hel del när det börjar hetta till och i 5 mot 5 är inte Brynäs lika starka. Då kan man invända att spelare som Järnkrok och Silfverberg ska kunna köra i åttor runt stappelgubbar som Bäckman. Men Frölunda har fördel på två avgörande punkter; målvaktssidan och rutinen.