Dagen började så bra. Sista föreläsningen någonsin på min femåriga utbildning, ett VG på mitt första exjobb och ett fixat sommarjobb. Ren och skär glädje, lycka. Livet var på topp.
Hur tas man ner på jorden? Hur vänder man all enorma lycka till tomhet och ilska? Jo - man ser en match med sitt favoritlag, en match där man möter ligans absolut sämsta lag, som inte har någonting att komma med. Man möter ett lag som är så pass mycket sämre, men som ändå vinner på grund av att favoritlaget inte är intresserade av att göra en bra insats i 60 minuter. Man ser sitt favoritlag, som inte bryr sig, som inte vill jobba, som inte vill vinna.
Jag kräks på den här jävla skiten, den här ursäkten till "hockeylag" som är LHC. En vinst, och vi tror att vi är världsmästare. Vi skiter i att spela ordentlig hockey mot ett lag som fanimig valfritt P12-lag hade vunnit emot. Vi ger bort FEM (5!) mål mot ett lag som inte hade klarat av att göra ett enda själva. Vi tar en tvåmålsledning, och skiter sen i att spela - trots att vi, så många gånger den här säsongen, har tappat ledningar till både höger och vänster. Det är direkt skrämmande att se bristen på moral, arbetsvilja, stolthet och inställning. Det här laget är fyllt av ryggradslösa ynkryggar utan karaktär, som gång på gång drar ner byxorna och böjer sig framåt för att ta emot.
Vi ger bort alla mål, vi ger bort 2 poäng. Det är skandal. Det är ingenting annat än en stor, fet, jävla skam! Jag skäms, för första gången i mitt liv, för det här laget. Spelarna borde ta sig hem från Sundsvall genom att krypa med utrustningen på ryggen. Och det är inte ens straff nog för den här "insatsen" och den här säsongen.
Bäckman är direkt ansvarig för tre baklängesmål, och förtjänar all den skit han får. Lägg därtill den klockrena utvisningen som mirakulöst nog inte blev utvisning när han schabblar på blålinjen i PP och fäller motståndaren som annars hade kommit fri (till och med om Ray Charles och Stevie Wonder hade varit domare så hade de plockat den utvisningen).
Men Harald ska också ha en stor del av skiten! Det är hans ansvar att plocka av spelare från isen som underpresterar. Men istället får de spela vidare som att inget har hänt, och då blir det fler fel och fler dödliga misstag. Lägg därtill att det fanns så många möjligheter för Harald att ta en time-out i den här matchen. Men icke! Spelet ska fortgå, för vi visade väl aldrig upp dålig moral och oförmåga att kämpa i den här matchen? För HELVETE!
Sedan ska vi också vara noga med att han har varit en grym spelare de senaste matcherna. Och det är betydligt värre att en landslagsback inte kan spela bra defensiv hockey under en hel säsong, och inte kan slå sarg ut när det som mest behövs, än att en junior gör en skitmatch. Jag skiter i att Mange gjorde 1+2 idag, han kostade oss en extrapoäng. Det är inte godkänt, någonstans. Det är så långt ifrån godkänt att det är löjligt. Det tar bort allt positivt han gjorde (offensivt) i matchen. Jag ser inga problem i att Bäckman bänkas nästa match, för hans insats är inte okej. Men ska han väck, så ska även Mange det. Punkt.
2-0 målet är ett skolboksexempel på hur forechecking, försvarsspel och målvaktsspel INTE ska se ut. Jag kräks på att se sex individer som så tydligt skiter i att göra bra ifrån sig. Norrena, som lägger sig femtio minuter innan skottet kommer. Norrena.. tack, men din tid i Cluben är över! Försvinn!
Ni förtjänar inte att bära den här tröjan. Ni drar föreningen i smutsen och ni pissar era fans i ansiktet. Och genom att, under hela säsongen tillsammans med den här plattmatchen, vara oförmögna att slå ett skitgäng som Timrå - som varit avhängda sen första jävla omgången - så visar ni klart och tydligt att ni inte är värda att göra upp om ett guld. Ni visar också, klart och tydligt, att det är läge att frukta för livet om det blir kvalserie. Jag är genuint orolig att vi hamnar där, och om vi gör det så är jag livrädd för vad som ska hända. Om vi inte slår ett avhängt gäng, då slår vi inte hungriga underdogs heller.
Den 12 oktober 1999. Första säsongen för LHC i elitserien. Efter en förlust mot Djurgården uttalar sig Tre Kronors General Manger Peter Wallin i media och säger att "Linköping är en skam för svensk hockey". Då hånades han av oss supportrar, han kritiserades för sitt idiotiska och felaktiga uttalande.
Men nu, nu vet vi att han bara var 13 år för tidig med sitt uttalande. Ni är en skam, era hjärtlösa, ynkliga, ryggradslösa, glidande, morallösa, talanglösa jävla sopor!